TJUVHOLKMEN (aftenposten.no): Cecilia Brækhus hadde mange nyheter å komme med da hun møtte pressen på Tjuvholmen torsdag ettermiddag.
I april ble det klart at boksedronningen har innledet et samarbeid med promørselskapet til Vladimir Klitsjko, ukraineren som er verdens beste tungvektsbokser.
Det er nå også klart at hun får samme trener som Klitsjko, amerikanske Johnathon Banks.
— ER han god nok for Klitsjko, så må han være god nok for meg, sier Brækhus.
Det er også klart at hun bokser igjen i Dusseldorf 24. oktober. Det skjer på et stort boksestevne hvor hovedkampen blir mellom Klitsjko og engelske Tyson Fury. Navn på motstander er foreløpig ikke klart.
Lader opp i USA
Hennes siste kamp var i desember i fjor. Da skadet hun seg i foten i tredje runde, men klarte likevel å vinne kampen mot tyske Jennifer Retzke.
— Nå blir det endelig kamp igjen. Det er ganske surrealistisk å sitte her nå, egentlig. Jeg er stolt og glad for å være tilbake så raskt etter skaden. Jeg hadde ikke trodd det da jeg hinket ut av ringen, sier hun.
— Det har vært et veldig tøft år. Det er en enorm suksess for meg å være tilbake etter noe sånt.
Hun drar nå til USA hvor hun skal lade opp til sine neste kamper sammen med Klitsjko og Banks. Etter det skal de gjøre den siste oppladningen i de østeriske alpene.
På pressekonferansen var også Bernd Bunte, manager og høyre hånd til Klitsjko.
Han tror opplegget med Banks vil bli en suksess for Brækhus.
Bunte: Endelig proffboksing i Norge
— Vladimir anbefalte Jonathan da han og Cecilia snakket sammen i New York. Cecilia møtte ham, de trente sammen og jeg tror begge var fornøyde. Cecilia bestemte seg også for å gå for han, sier Bunte.
Han sier også at han gleder seg til å se Brækhus bokse i Norge snart.
— Sist jeg var her var på interrail og backpacking. Nå skal vi endelig få proffboksing her også, sier Bunde.
Det er også klart at den neste kampen blir Pay Per View på Viasat. Stian Kleppo, Viasat-sjefen var tilstede og sa at de har gode erfaringer fra de siste kampene, selv om kritikken har kommet fra mange kanter for det mange mener er en meg et stiv inngangspris.
Han ville ikke si hvor mange seere de har på kampene.
— Nei, det er forretningsmessige forhold vi ikke går ut med, sier Kleppo.