Torsdag lanseres FIFA 15, et svært populært TV-spill. 12 av 16 lag i Tippeligaen får egne spesialutgaver hvor en av klubbens profiler preger coveret.

Men fire klubber mangler. Det er Rosenborg, Molde, Strømsgodset og Bodø/Glimt.

Årsaken til at RBK sa nei er ganske enkelt denne: De ville ikke fått en krone for det.

Verner om sitt eget «brand»

– Vi har kommersielle interesser å ivareta. Vi må verne om vårt eget «brand» – vi er livredde for å vanne ut varemerket vårt, sier Rosenborgs salgssjef Harald Lundemo.

De tre andre klubbene besvarte ikke våre henvendelser mandag kveld, men ifølge RBKs salgssjef lå det ingen kommersiell verdi i dette for klubbene.

– Ikke slik jeg har forstått det, nei.

Her er alle de lokale omslagene: Aalesund: Michael Barrantes, Brann: Erik Huseklepp, Haugesund: Alexander Stølås, Lillestrøm: Marius Lundemo, Odd: Jone Samuelsen, Sandnes Ulf: Aksel Berget Skjølsvik og Kent Håvard Eriksen, Sarpsborg 08: Ole Heieren (4. oktober), Sogndal: Ulrik Flo, Stabæk: Morten Morisbak Skjønsberg, Start: Jesper Mathiesen, Vålerenga: Vidar Örn Kjartansson og Sivert Heltne Nilsen, Viking: Yann-Erik de Lanlay. Foto: EA Norge

Markedssjef for Electronic Arts (EA) Norge, Silje Grønli, bekrefter at de ikke betaler for å benytte seg av eliteseriespillere på FIFA 15-omslaget.

— Synes det er trist

— Det stemmer. Vi betaler ikke noe utenom at vi tar alle utgifter forbundet med prosjektet. Dette er heller ikke noe vi eller andre tjener penger på, men et opplegg som er moro for supporterne og gir oss en lokal tilknytning, sier Grønli.

Ifølge EA-representanten har verken Strømsgodset, Bodø/Glimt eller Molde nektet å være med.

— Glimt og Molde hadde ikke tid til å være med. Mens Godset egentlig var med, men de måtte trekke seg i siste liten på grunn av sponsorkomplikasjoner, sier Silje Grønli.

- Hva synes du om at Rosenborg tydeligvis ser på dette som en måte å utnytte klubbens kommersielle verdi uten å betale for det?

— Jeg synes det er trist for RBK-supporterne, som jeg vet har lyst på Club Edition og at klubben ikke ser verdi i prosjektet som sådan. Heldigvis er de alene om den oppfatningen, sier hun.

Disse er avbildet

12 av 16 klubber sa altså ja, og torsdag og fredag ettermiddag stiller de avbildede spillerne opp på diverse Elkjøp-butikker landet rundt.

  • Aalesund: Michael Barrantes

  • Brann: Erik Huseklepp

  • Haugesund: Alexander Stølås

  • Lillestrøm: Marius Lundemo

  • Odd: Jone Samuelsen

  • Sandnes Ulf: Aksel Berget Skjølsvik og Kent Håvard Eriksen

  • Sarpsborg 08: Ole Heieren (4. oktober)

  • Sogndal: Ulrik Flo

  • Stabæk: Morten Morisbak Skjønsberg

  • Start: Jesper Mathiesen

  • Vålerenga: Vidar Örn Kjartansson og Sivert Heltne Nilsen

  • Viking: Yann-Erik de Lanlay

NTF: Attraktiv målgruppe

«FIFA 15 Club Edition» er et samarbeid mellom EA SPORTS, Norsk Toppfotball (NTF), Elkjøp og 12 Tippeliga-klubber. Spillerne som er på coveret er stemt frem av klubbenes egne supportere.

– Etter stor suksess med noen av klubbene i fjor ser vi frem til årets lansering av FIFA 15 Club Editions - med nesten alle klubbene i Tippeligaen. FIFA 15 er et spill som tiltrekker seg en veldig attraktiv målgruppe for klubbene og det er derfor positivt at det i år vil være et samarbeid med Elkjøp hvor våre spillere stiller opp på lanseringsdagen klare for å møte ungdommen i sitt nærmiljø og klare for autografskriving, sier Leif Øverland, administrerende direktør i Norsk Toppfotball til toppfotball.no.

Hvilken Rosenborg-, Molde, Godset eller Bodø/Glimt-spiller ville du hatt på FIFA 15-omslaget? Skriv din mening i kommentarfeltet!