– Vi vil ha det bort. All denne spillreklamen er en «trigger» for de spilleavhengige, sier Unni Bergsvenkerud som er nestleder i organisasjonen Spillavhengighet Norge.

– Det er de utenlandske selskapene som går igjen hos de spilleavhengige, sier Rune Mentzoni som har levert doktograd om pengespill.

Monopolet fungerer ikke

I Norge er det spillmonopol, det vil si at det er Norsk Tipping som står for den «lovlige» pengespillaktiviteten. Men det hindrer ikke spillselskapene som er registrert i utlandet fra å kapre norske kunder: De sender reklamen sin på internett og TV-kanaler som sender fra utlandet, mens pengeinnskudd overføres via en tredjepart. Dermed omgår de regelverket ganske så enkelt.

Norsk Tippings monopol er omdiskutert og under sterkt press. Foto: NTB scanpix

Det er store tall og summer det er snakk om, viser ferske tall fra Norsk Tipping (NT) basert på markedstall fra RED/Nielsens Reklamestatistikk. I 2013 var det cirka 180.000 reklamevisninger for pengespill på TV – i 2015 er tallet nesten doblet til 346.000 visninger. Norsk Tipping sto for 8 prosent av denne TV-reklamen, Norsk Rikstoto 3 prosent, mens hele 89 prosent av reklamen kom fra uregulerte aktører. Betsson og Unibet er mest aggressive i markedsføringen med henholdsvis 22 og 17 prosent.– Det er altfor mye spillreklame, også fra Norsk Tipping, sier Bergsvenkerud.

Pøser på med reklamepenger

Det norske pengespillmarkedet estimeres til rundt 11,2 milliarder kroner i 2015, en økning på 700 millioner fra året før. I underkant av 90 prosent av markedet er regulert , mens uregulerte selskaper står for 13 prosent. De utenlandske aktørene hadde i fjor rundt 1,45 milliarder kroner i omsetning etter at premiene til spillerne var utbetalt, ifølge tallene fra Lotteritilsynet og Norsk Tipping.

Altså utgjør de utenlandske bettingselskapene en betydelig andel av tippingen i Norge, og antall reklamevisninger viser at de pøser stadig mer penger inn for å rekruttere norske odds- og nettkasinokunder. Ifølge NTs årsrapport brukte uregulerte aktører 624 millioner kroner på TV-reklame i 2015, mens NT brukte 145 millioner.

– De fleste av dem som ringer til oss på grunn av spillavhengighet sliter med de utenlandske poker- og kasinospillene, sier Bergsvenkerud i Spillavhengighet Norge.

Utenlandske spillselskaper kjemper for å oppheve det norske spillmonopolet. De hevder at dette vil generere mer penger til gode formål, og at et lisenssystem vil føre til bedre kontroll og mindre spillavhengighet.

– Vi ønsker å beholde spillmonopolet, og ser ikke at det skal bli mindre avhengighet av å åpne opp, sier Bergsvenkerud.

Åpen for lisensordning

I en rapport som kom i fjor sa Lotteritilsynet at enerettsmodellen i utgangspunktet er den beste hvis man klarer å utestenge de utenlandske selskapene, men tilsynet åpnet for at monopolet kan vurderes avviklet dersom man får på plass en lisensordning med klare regler for alle.

Rune Mentzoni er ekspert på pengespill. Foto: Universitetet i Bergen

– Det er ikke lett å svare på hva som er best, men en lisensordning må stille klare krav til blant annet markedsføring. Man kan for eksempel gjøre som i England der det ikke er lov å reklamere for spill før klokken 21 om kvelden, sier Rune Mentzoni som i dag er spesialrådgiver hos KoRus-Øst der han jobber med spilleavhengige.– Man har såkalte lojalitetsprogrammer og bonusordninger der storspillerne blir kontaktet av selskapene med gullkantede tilbud som bonuser og reiser til kasinoer i utlandet. Dette er ikke noe selskapene gjør for å være grei, men for å få omsetningen tilbake, sier Mentzoni.

I 2015 overførte Norsk Tipping 4485 millioner kroner til samfunnsnyttige formål. Tallet har aldri vært høyere, og det viser også at nordmenn spiller som aldri før. Norsk idrett finansieres i stor grad av spillemidlene fra Norsk Tipping.