– Utfordringen blir å mestre dekkslitasjen i løpet. Såkalt «tyre management». Det er fryktelig vanskelig i Formel 2, sier manager Harald Huysman til VG.

Da VG spurte Dennis Hauger om dette tidligere denne uken, snakket han om det samme:

– I forhold til Formel 3 er alt mer presist, mer sensitivt og mer detaljert i Formel 2 - med tanke på å holde dekkene «i live», sier Norges Formel-håp, som fortsatt kjører for Prema-teamet.

Dennis Hauger fikk opprinnelig verst tenkelige plassering i kvalifiseringen fredag: Nummer 11. Etter som topp 10-listen snus på hodet til lørdagens løp, er det nemlig nummer 10 i kvalifiseringen som har beste startspor. Men så ble australske Jack Doohan disket, fordi de ikke hadde nok bensin i tanken etter kvalifiseringen. Dermed avanserte Hauger til den aller beste plassen med tanke på lørdagsløpet: Nummer 10.

NORSK HÅP: Dennis Hauger fotografert i Bahrain sist helg. Foto: Dutch Photo Agency / Red Bull Content Pool

– Pole position er selvfølgelig det beste utgangspunktet for Dennis og også vel fortjent. Han har hatt overraskende god fart på de få rundene han har fått her på treningen og i kvalifiseringen, sier Huysman til VG fra Jeddah i Saudi-Arabia.

– Sparte Prema-teamet spesielt på dekkene i kvalifiseringen?

– Nei, ikke mer enn andre. På slutten kjørte de ikke fordi de ikke hadde nok bensin på tanken. De var redd for å bli diskvalifisert. Jack Doohan tok en sjanse - og ble disket.

Dennis Hauger sier at Formel 2-bilene åpenbart er tyngre, har flere hestekrefter og krever en annen kjørestil enn han hadde i Formel 3.

– Noe av det viktigste er hvordan du skal optimalisere bremsingen, sier han.

Hauger innrømmer at det ble litt surr i åpningshelgen i Bahrain. Han stresser likevel ikke og har bare vært opptatt av at alt skulle være riktig denne helgen i Saudi-Arabia.

– Jeg var for forsiktig i lørdagsløpet i Bahrain. Men jeg lærte allerede til søndagsløpet der - og vil fortsette der denne helgen.

Da han kom til Formel 3 i 2020, brukte han seks løp på å komme på pallen for første gang. Nå har han sjansen til å få sin første pallplass i Formel 2 allerede i løp nummer tre for sesongen. Søndag - som er helgens hovedløp - blir det atskillig verre når Hauger har startposisjon nummer 10.

I Bahrain ble Hauger nummer 9 i lørdagsløpet. Søndag lå han an til poengplass, men måtte bryte da han mistet venstre forhjul i depotet etter dekkbytte fire runder før slutt. Poeng gis til de åtte beste i lørdagens sprintløp og de ti beste i hovedløpet på søndagene.

Brasilianeren Felipe Drugovich var best i fredagens kvalifisering i Jeddah.

Lørdagens sprintløp starter klokken 13:30 norsk tid.