Bassen fra en musikkspiller vibrerer mellom veggene i Løren ishall, men ropene fra de unge hockeyspillerne overdøver tonene.

På den ene banehalvdelen løfter Hasle-Lørens kvinnelag tunge vekter. På den andre drives det hockeytrening for litt over ti spillere i 12-årsklassen, selv om isen er borte for sommeren.

Ungdommene som er i hallen denne dagen, utgjør bare en liten del av de rundt 340 spillerne i Hasle-Løren ishockey. Allerede fra syvårsalderen er hallen et viktig samlingssted for dem.

I løpet av de neste årene skal hallen rives og en ny bygges på samme sted. Da den nyheten kom, tok det ikke lang tid før anropene fra foreldrene begynte å tikke inn på styreleder Frederick Kyrre Teisbos mobil. Ett spørsmål gjentok seg:

«Må vi bytte klubb nå?»

Mener bussing blir vanskelig

En hall er nemlig ikke bygd over natten. Planlagt byggetid for den nye er to år.

– Denne hallen er fra 1986. Den er eldst i Oslo og har litt stusslige kår, selv om vi fortsatt er glade i den og isen fin. Det blir kjempebra med ny hall når den tid kommer. Den vil gi bedre grunnlag for sponsorer og slike ting, forteller styreleder Teisbo.

Da nye Jordal Amfi ble bygget for noen år siden, ble det satt opp en enklere, midlertidig hall like i nærheten. Foreløpig er det ikke planlagt noen slik korttidsløsning for Løren-hallen.

– Vi har brukt 4,7 milliarder og skal de neste fire årene bruke 5,5 milliarder kroner på å bygge anlegg. Det er en enorm satsing. Likevel går det ikke fort nok, fordi behovet er så stort. Det er et prioriteringsspørsmål. Når vi først bruker millioner av fellesskapets penger, skal det være på ting som skal stå over tid, sier idrettsbyråd Omar Samy Gamal (SV).

Derav klubbens og foreldrenes bekymringer. For om det ikke kommer noen midlertidig hall, må de unge spillerne busses rundt på trening og kamper i Oslo.

I et brev til flere politikere og byråder betegner hockeyklubben det som en «katastrofe». Istedenfor at barna i området kan gå 10–15 minutter til trening, hente utstyret i skapet sitt og begynne aktiviteten i et miljø de kjenner de fleste, vil de måtte få med seg en utstyrsbag på rundt 15 kg på en buss. De får heller ikke hjelp til å ta på utstyret, knyting av lisser og den type ting.

– Det med utstyret er én ting, men i hockeyen er det mange kamper, og treningstider og oppsett endrer seg veldig fort, forklarer Teisbo.

Kapasiteten i norske ishaller er allerede svært presset. Om et yngre lag fra for eksempel Stavanger skal spille en runde på Østlandet, blir de fort der en hel helg for å få spilt flere kamper når de først er i området. Det påvirker igjen treningstidene til andre lag. Barne- og ungdomslag kan ha trening onsdag, torsdag og fredag én uke, for så å ha helt andre tidspunkter den neste. Det er bare sånn norsk ishockey er bygget opp.

– Å planlegge bussing etter slike forutsetninger blir håpløst, mener Teisbo.

Frederick Kyrre Teisbo er takknemlig for at det blir ny ishall for Hasle-Løren. Men han er redd for hva som kan skje i mellomtiden. Foto: Olav Olsen / Aftenposten

Vil være avhengige av mer foreldrehjelp

Løren ishall drives av idrettslaget, men eies av Oslo kommune.

I den trenes det fra 08.00 til 22.30 syv dager i uken. Før klubblagene trener på ettermiddagen, brukes hallen av skoler i nærmiljøet. Da får blant andre barn med aktivitetsutfordringer prøve seg. Skolene Frydenberg, Wang, Løren, Refstad og Bjerke vgs. har alle bedt om at byrådet i Oslo prioriterer en ny hall.

Det er ventet stor befolkningsvekst i området når det bygges flere boliger de neste årene.

I Hasle-Løren ishockey trekker de paralleller til da Furuset skulle få ny hall på slutten av 90-tallet. De fikk ingen midlertidig løsning. Klubben gikk fra å være blant Norges største til å miste mange spillere.

Hasle-Løren-leder Teisbo mener dette i ytterste konsekvens kan handle om klubbens eksistens og dermed hvilket tilbud de kan gi de lokale ungdommene. Han mener man er avhengig av foreldre som kan kjøre, dersom spillerne må til den andre siden av byen for å trene. Da kan arbeidssituasjon og tilgang på bil avgjøre hvem som henger med og ikke. I slike tilfeller forsvinner de minst ivrige først, sier Teisbo.

– Da går de mest engasjerte til andre klubber fordi tilbudet vårt ikke er godt nok. Det kan ende med at hele lag kollapser og må trekkes. De mest engasjerte vil klare seg i nye klubber, men hvordan skal vi sørge for at en hel gruppe er i idretten lengst mulig?

De ivrige spillerne Ellinor Nyhus Myhre (11), William Theodor Birkedal (12) og Simen Torkildsrud Engelstad (11) er i hvert fall skeptiske til å fly frem og tilbake på tvers av Oslo for å trene. De håper på en midlertidig hall.

– Det trenger ikke være så stort, bare det er et sted der vi har nok plass til å trene, sier Engelstad.

Har andre prioriteringer

Antatt byggestart er en gang i løpet av 2023 eller 2024.

Hasle-Løren beregner prisen på en midlertidig hall til 12,5 millioner kroner, blant annet ut ifra et lignende prosjekt i Moss.

Den midlertidige hallen på Jordal kostet 30 millioner. Idrettsbyråd Gamal mener det eksempelet er det som ligner mest på Løren-hallen.

– Siden den gang har det vært generell høy prisvekst, så man kan anta at kostnaden vil være høyere i dag. I tillegg vil årlige driftsutgifter ligge på 4–5 millioner kroner.

Han har forståelse for at klubben opplever det hele som utfordrende. Heller ikke han ønsker at miljøet forsvinner under byggeperioden.

– Så forstår jeg at de har ønsket å fokusere på en midlertidig hall, men jeg håper vi fremover kan komme videre i dialogen om hvilke andre løsninger som kan avhjelpe situasjonen. Det er i samråd med klubben, som vet hvor skoen trykker, at vi kan finne de beste løsningene.

Hasle-Løren har løftet flere tomter i nærheten som alternativer til sted for en korttidshall.

– Det er først og fremst av hensyn til de store uløste oppgavene i byen på idrettsfeltet og den høye kostnaden ved midlertidige anlegg, at byrådet ikke vil prioritere å bygge midlertidig ishall. Derfor er det ikke nærmere utredet aktuelle steder for plassering av midlertidig hall, sier Gamal.

Hasle-Løren vurderer å starte en underskriftskampanje for å få saken løftet i bystyret.