Telefoniselskapet Chess har forlenget sitt sponsorat av Brann ut 2017, med mulighet for forlengelse med ett år. Chess har vært på Brann-drakten i 14 år. Nå vil sponsoratet vil endre noe karakter, selv om Chess fortsatt skal være på Brann-spillernes rygg.

– Vi ønsker at spillerne i Brann filmer artige øyeblikk på trening, i garderoben og annet med mobiltelefonen sin. De må by på seg selv. Så skal vi kommunisere disse øyeblikkene til våre kunder og følgere, forklarer Chess-sjef Arve Andreassen.

Det Brann-spillerne skal filme, skal brukes i Chess sine kampanjer, blant annet på sosiale medier. Det er ikke snakk om nyhetsformidling, men at folk skal få se mer av det som foregår bak scenen.

– Tiden der vi bare var opptatt av synlighet for logoen vår er over. Når vi gjør en samarbeidsavtale er det viktig at partneren vår kan levere innhold, sier Andreassen.

– Gleder oss

I en video der Chess-sjefen og Branns daglige leder Vibeke Johannesen signerer sponsoravtalen, sier Johannesen at hun ser frem til å vise klubben frem på en ny måte.

– Det skjer veldig mye på Stadion og i Brann utenom kampdag. Vi håper de som følger Chess kan bli enda mer kjent med Brann sammen med Chess. Vi gleder oss til å levere innhold og å gjøre gøye ting sammen med dere, sier Johannesen til Andreassen i videoen.

I promovideoen BT har fått tilgang til skyter blant annet Andreassen straffe på Branns midtbanespiller Sivert Heltne Nilsen.

–Ingen Raymond Kvisvik

Chess samarbeider også med Norges Ishockeyforbund, og får dermed tilgang til Mats Zuccarello Aasen. De samarbeider også med de norske snowboardutøverne.

– Alt går inn i en helhetlig strategi der vi forventer tilgang til personene som er med. Det er en arbeidsform som også Brann bare må forholde seg til. Vi vil for eksempel se hva som skjer på trening og i garderoben, sier Andreassen.

– Hva synes du om Branns profiler?

– Pr. dags dato har de ingen Raymond Kvisvik, for å si det sånn, men det er mye gull i organisasjonen. De må bare bruke mobiltelefonen og by på seg selv. Vi vil se humoren og galskapen i gruppen, uten at det går ut over det sportslige, selvsagt.

Verdien på avtalen er den samme som Chess' gamle avtale med Brann. Det vil si en millionavtale.

Andreassen presiserer at han er svært fornøyd med jobben Brann gjør for tiden, både sportslig og administrativt, og at det derfor er interessant å være Branns sponsor.