Her kan du følge onsdagens tempoetappe!

Interessen for verdens hardeste sykkelritt øker. I hvert fall dersom TV-selskapenes tall skal brukes som måleredskap.

— Vi har vært urolige, ja. Spesielt etter at Lance Armstrong sto frem. Da lurte vi på hvor mye folk egentlig orker av dopingmaset, sier sportssjef Bjørn Taalesen i TV2.

Tallene fra TNS-Gallup viser en gjennomsnittlig økning i antall på direktesendingene på 17 prosent sammenlignet med i fjor. I år har snittet ligger på 157000 seere.

Siden forrige Tour de France har både verden (Lance Armstrong) og Norge (Steffen Kjærgaard) opplevd det man skulle tro var ødeleggende dopingavsløringer.

Netteksplosjon

Også dansk TV2 opplever hyggelige tall.

— For vanlig TV er tallene litt høyere enn i fjor, men når det gjelder nettbrett og mobil har det virkelig eksplodert, forteller kommunikasjonskonsulent Mads Boysen.

Eurosport sendte ut en pressemelding etter åpningshelgen om at de hadde hatt 17,1 millioner seere. Det var en økning på 50 prosent fra i fjor.

Ifølge Tour de France-direktør samlet også arrangørnasjonens egne seg foran TV-apparatene:

— I den første uken har vi i Frankrike hatt rundt 700000 flere seere hver dag sammenlignet med i fjor, sa han til nettstedet cyclingnews.com.

Bjørn Taalesen i TV2 mener Tour de France i seg selv er en så sterk merkevare at den trekker seere uansett.

Rydder opp

— Dessuten tror jeg det nå finnes en aksept hos folk at det er en vilje til å rydde opp i sykkelsporten. Folk slipper ikke unna lenger, mener Taalesen som i tillegg kommer med følgende forklaringer på de norske tallene:

— Det var stor oppmerksomhet på forhånd, bl.a. om Thor Hushovd skulle komme med. Vi har tre nordmenn med som alle gjorde det bra de første dagene. Det har generelt vært spennende etapper, og det har stort sett vært dårlig vær hjemme i Norge den første uken.

Gunnar Breivik, professor i samfunnsvitenskapelige fag ved Norges Idrettshøgskole, mener det er flere grunner til at sykling "øker sterkt som aktivitet i befolkningen".

— Interessen for å følge sykkel i media har vært stigende gjennom mange år, mens de fleste andre aktiviteter faller. Doping kan øke interessen på grunn av dramaeffekten, særlig når antidopingarbeidet øker. Men den kanskje viktigste forklaringen er flere norske profiler.

Sykkelspill

PC-spillet Tourmanager opplever også den største interessen noensinne. Etter det Aftenposten erfarer, setter rundt 40000 opp sine lag i forbindelse med årets Tour.

Den gode TV-produksjonen fra rittet, der man i tillegg til den sportslige spenningen også blir kjent med det ypperste av Frankrikes natur, trekker mange seere som ellers ikke er spesielt interessert i nettopp sykling.

— Jeg gleder meg spesielt til den siste etappen i Paris, som har målgang ca. kl. kvart på ti om kvelden. Dette for å få et spesielt lys over bildene. Vi er lovet TV-bilder vi aldri har sett før, sier Bjørn Taalesen.