Torsdag i forrige uke kom nyheten om at Discovery Networks har sikret seg rettighetene til Tippeligaen og Obos-ligaen fra 2017 til 2022. Seksårsavtalen koster dem 2,4 milliarder kroner.

Det er TV 2 som skal sende norsk fotball i 2016-sesongen, så oppkjøpet får ikke noen konsekvenser for deg som seer før i 2017.

Frem til norsk fotball skal sendes på Discovery-kanalene Max, TVNorge og Eurosport Norge, er det imidlertid mye som tyder på at det blir et spill i kulissene som blir direkte avgjørende for hvor mye nordmenn må punge ut med for å se på TV.

Vil reforhandle avtaler

Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball har solgt medierettighetene for Tippeligaen og OBOS-ligaen til Discovery Networks, som eier blant annet TVNorge, MAX og Eurosport, for perioden 2017 til 2022. Med på laget er VG, som skal produsere daglige sportsnyheter for TV-huset, og som utvider sin dekning av norsk fotball gjennom uken. Foto: NTB scanpix

Discoverys plan er å sende en rekke kamper hver runde på Eurosport Norge og Max. Bare fire kamper hver runde vil gå på betal-TV.Ifølge Kampanje vil Discovery derfor forsøke å reforhandle avtalene de har med de store distributørene. Dette skal være en helt sentral del av planen for å tjene inn den enorme investeringen de nå har lagt ned for å sikre seg fotballrettighetene.

— Det er riktig at vi skal inn i et samarbeid med de norske tv-distributørene rundt dette, og det er jeg veldig optimistisk til, fordi jeg føler vi kommer med et vinn-vinn-prosjekt. Vi har hatt noen forpostfektninger med noen av distributørene, og vi ser frem til å gå i dialog med dem om dette. Heldigvis hare vi god tid på oss, men meningen er å få til et samarbeid som alle parter tjener på, sa administrerende direktør i TVNorge og Discovery Networks Norway, Harald Strømme, til Kampanje forrige uke.

Seerne kan ende opp med regningen

Discovery-eierne ønsker å bygge opp en sportssatsing via Eurosport-kanalene i Europa som ligner ESPN i USA. ESPN får 60 prosent av sine inntekter fra tv-distributører, ifølge Kampanje. Mens TV 2 og C More har satset på å sende fotball på betal-TV, vil Discovery sende fotball på kanaler som er en del av grunnpakken til de store distributørene. De prøver derfor å presse opp prisen distributørene må betale for å ha Discoverys kanaler som en del av deres grunnpakker.

Det betyr at alle TV-seere, selv de som ikke er interessert i å betale for å se fotball, kan ende opp med regningen etter milliardavtalen.

C Mores fotballsatsing endte med blodrøde tall. Discovery har troen på at de kan tjene penger på norsk fotball.

— Vi har et ønske om å løfte en større del av fotballen ut av betalingsmurene og gjøre det tilgjengelig for flere. Vi gjør en kamp tilgjengelig på Max og noen ganger på TVNorge og tre kamper på Eurosport Norge hvor vi jobber med å øke distribusjonen opp fra 70 prosent. Dette blir en vesensforskjell, sa Strømme da avtalen ble kjent.

TV-distributørene er skeptiske

Discovery har fortsatt ikke en avtale på plass med distributører som Viasat og Altibox om å vise Eurosport Norge. Discovery vil forhandle med både disse og eksisterende distributører.

— Vi har allerede ganske bred distribusjon, men forutsetningene er til stede for at det skal bli en god og konstruktiv forhandling med tv-distributørene, sa Harald Strømme i forrige uke.

Kampanje har vært i kontakt med to av de største kabel-tv-distributørene: Canal Digital og Get. Ingen ønsker å kommentere detaljer i forhandlingene, men begge uttrykker bekymring for at seerne kan få større kostander og at seerne kan miste muligheten til selv å velge om de vil betale for å se fotball.

KOMMENTAR: Kjetil Kroksæter mener nå at