Utøvere som sliter med å få egne sponsorer, skal lansere sine mål og presentere seg selv for å få folk til å bidra med penger.

Mange, både klubber og enkeltpersoner, har tidligere samlet inn penger til et godt formål. Noen av Norges største stjerner har gått kanossagang til sponsorer for å be om hjelp. Mange har fått nei.

Nå er tidligere kombinertløper og olympisk mester Fred Børre Lundberg sentral i opplegget som startet i Sveits, og har vært en dundrende suksess der. «I believe in you», heter kronerullingen.

Lundberg og GuroA.Johnsen, som jobbet i Olympiatoppen tidligere, men bor i Sveits og representerer «I believe in you» i moderselskapet, har fått med tre som kjenner til toppidretten: Fotballspiller Solveig Gulbrandsen, curlingspiller Steffen Walstad og tidligere olympisk brettseiler Jannicke Stålstrøm. Deskal drifte «I believe in you» i Norge. De tror nemlig på at det er et marked her i landet for «crowdfunding» – at bekjente, venner, fans og bedrifter bidrar til at en utøver, et lag eller en klubb når det målet de har satt seg, ved hjelp av innsamlede midler.

Etter lang tids arbeid, er denne måten å samle inn penger på like rundt hjørnet.

Fikk du med deg denne?

Utøverne må være aktive

Kronerulling er ikke nytt. Men måten det skal gjøres på, er spesielt, og utøverne må jobbe for pengene.

En utøver, et lag og en klubb må bestemme seg for den summen de ønsker å få inn, og samtidig om prosjektet skal ligge ute i 30, 50 eller 80 dager. Sammen med «I believe in you»-teamet må de markedsføre seg gjennom bilder, video og gode historier, og bidra til at budskapet blir spredt.

De utøverne som står bak prosjektet i Norge, må godkjenne utøvernes innsalg av seg selv før det kommer på plattformen, gi råd om hva som kan forbedres og etter hvert følge med om det blir suksess.

Dersom ikke den bestemte summen nås i løpet av den angitte tiden, går pengene tilbake til giverne. Det er derfor så viktig at utøverne selv bidrar underveis, for å få venner, bekjente, tilhengere, lokale bedrifter eller andre til å gi sin skjerv ogdele informasjonen til andre.

— Utøverne må stå på,bruke nettverket sitt og følge opp. Ikke noe kommer gratis, sier Fred Børre Lundberg.

Det er de som vil støtte utøverne, som bestemmer prisen – hvor mye de vil gi. Og de får takk i form av hyggelige hilsener, treningsopplegg, deltagelse på treningsleir, alt etter som hvor stor gaven er.

Beløpene som ønskes kan variere fra 5000 kroner til 250.000, og en klubb kan like gjerne drømme om en ballbinge, som at en landslagsutøver trenger nytt utstyr eller en flybillett til en samling. I Sveits har flere utøvere hatt mål om å skaffe opp mot én million norske kroner, men her i landet velger man å starte opp litt forsiktig.

Mie Kurt kom til Lillehammer-OL, der han også hadde flere møter. Han var med og starte "I believe in you" i Sveits. Foto: METTE BUGGE

Rio-farer en av bakmennene

Ideen kom fra en olympisk kanopadler og en olympisk fekter.

I Sveits var det tidligere olympisk slalåmpadleren Mike Kurt,og Fabian Kauter, som skal fekte i Rio-OL, som kom på den glupe ideen. De syntes det var trist at mange aktive måtte bruke mye tid på å få inn sponsormidler, og gå fra bedrift til bedrift.

Fra oppstarten i 2013 er det i Sveits samlet innover 30 millionernorske kroner til de aktive. Siden stavangerkvinnen Guro A. Johnsen har bodd i Sveits i en årrekke, tenkte hun at det var noe som egnet seg godt i gamlelandet. Hun møtte Lundberg tilfeldig og fortalte ham om konseptet. Han ble umiddelbart interessert og raskt overbevist om at dette blir en ny måte for store og små stjerner til å få gjennomført drømmene sine.

Vrient bare å ringe noen

— Som lagidrettsutøver har jeg mange ganger tenkt at jeg trenger hjelp for å få det til å gå rundt økonomisk. Men det er jo ikke bare å ringe noen. Det blir så stort at man gir opp, sier Kolbotns Solveig Gulbrandsen.

Med184landskamper i fotball, og et langt liv i idretten, er hun godt kjent med at det koster å henge med.

— Da jeg hørte om «I believe in you», syntes jeg det var genialt. Her får utøverne en kanal de kan vise seg frem på, sier hun.

Fred Børre Lundberg sentral i opplegget som startet i Sveits, og har vært en dundrende suksess der. Her er han sammen med samboer Marit Bjørgen. Foto: BIRGER LØFALDLI

Utøverne får et nettverk

Jannicke Stålstrøm, som har deltatt i to OL, skriver doktorgrad om ungdoms-OL, men ville også være med da hun ble spurt.

Aktiv curlingspiller Steffen Walstad, verdensmester i curling miks og regjerende norgesmester med laget sitt fra Oppdal, etter at Team Ulsrud ble slått i februar, sier:

— Jeg har også vært i Sveits for å lære mer. Jeg ble tent på ideen. Dette handler ikke bare om økonomisk støtte, men er med på å skape relasjoner. For utøverne kan det bety et nettverk de kan bruke underveis, og ikke minst etter karrièren.

— Ja, på denne måten kan man få gode kontakter inn i arbeidslivet og næringslivet. Det kan bli en slags utdanning, og mulig jobb etter at karrièren er over, sier Stålstrøm.

Guro A. Johnsen er enig i at det ligger en veldig opplæring i å knytte nettverket sitt opp til «I believe in you»

— Utøverne må gi noe tilbake. Du må tenke kommunikasjon når de skal inn på plattformen, og de må bidra til at budskapet kommer ut. De må tenke teknologi og nye måter å presentere seg på. De unge er selv de beste markedsførerne.

Vil du lese mer? Her er noen av dagens best leste sportssaker:

Hør siste episode av Aftenpodden Sport hvor Reals møkkamann, Mourinho, supporterklubben og mini-EM er blant temaene: