Denne saken ble først publisert 25. august. Eier Vincent Tan gjorde seg svært upopulær med Cardiff-fansen da han byttet klubbens farger fra blått til rødt. Den misnøyen nådde nye høyder 3. juledag, da Tan sparket den populære manageren Malky Mackay. Nå blir Ole Gunnar Solskjær etter alt å dømme klubbens nye manager.

CARDIFF (Aftenposten.no): Hvor langt kan en eier endre et lag før kjærligheten fra hjemmefansen slipper taket?

Denne sesongen er Cardiff tilbake i den engelske toppdivisjonen for første gang siden 1962. Men det er ikke bare blide fans i byen.

— Jeg tok sønnen min på kamp første gang da han var seks uker gammel, og vi har vært på hver kamp i over 20 år siden. Men en kald og mørk høstkveld i fjor reiste sønnen min seg fra stadion og gikk fordi han ble fysisk dårlig av det han så. Siden har han ikke sett seg tilbake, forteller Tim Hartley om kampen der klubben i hans hjerte, Cardiff, hadde delt ut gratis supporterskjerf til alle tilskuerne.

Skjerfet var rødt, ikke blått.

80 prosent av stadion lyste i rødt, det var ikke til å holde ut.

Innbyggerne i Cardiff har det siste året vært gjennom en symboltung helomvending som splitter supporterne, the Bluebirds.

Solgte draktfargen

Den malaysiske forretningsmannen og klubbeier Vincent Tan fikk før fjorårssesongen gjennom en hestehandel der han betalte ned klubbens massive gjeld og spyttet inn friske penger til nye treningsfasiliter, utvidelse av stadion og skikkelig spillerbudsjett.

Til gjengjeld fikk Tan, som skal være god for rundt åtte milliarder kroner og figurerer på Forbes liste over verdens rikeste, lov til å endre klubbens farge fra blå til knallrød. I tillegg ble den blå trosten i logoen krympet for å gi plass til lagets nye symbol – en rød drage.

Malaysias turistindustri er hovedsponsor, så spillerne har "Visit Malaysia" skrevet over brystet. Endringene av lagets grunnleggende kjennetegn har ifølge Tran to funksjoner; det er lykkebringene, og det vil gjøre Cardiff enklere å markedsføre i Asia.

Om det var lykkefargen som sørget for opprykket til Premier League vites ikke, men suksessen på banen gjør at mange fans har akseptert Tans radikale byttehandel. Men langt fra alle.

Før hjemmekamp transformeres den walisiske hovedstaden til et noe schizofrent syn, der drøyt halvparten av tilskuerne er kledd i blå tredjedrakter eller gamle blå drakter. Omtrent like mange har på de nye og røde draktene.

Spørsmålet splitter folk, det skaper krangler i familier og blant venner, sier Haley, som leder interesseorganisasjonen Cardiff City Supporters Trust.

Utenfor stadion markerer Olivia Flynn (7) og fetteren Will Taylor (8) at de befinner seg på hver sin side av debatten. Olivia nekter å bruke den røde drakten, mens helomvendte Will har vært maskot to ganger, håndhilst på byens egen sønn og lagets mest kjente spiller Craig Bellamy og har ingen problemer med å kle seg i rødt.

Salgsrekord i rødt

Haley mener et fotballag bør behandles på samme måte som et vernet bygg, der visse grunnstrukturer er nødt å holdes ved like fordi det har en historisk og kulturell viktighet.

Endringene rokker ved selve hjertet av fotballtradisjonen, og viser ingen respekt for årene med lojal støtte som mange fans har gitt dette laget. Tenk på alle dem med trosten tatovert på sin egen kropp. Til syvende og sist er dette et spørsmål om hva engelsk fotball dypest sett er. Er det et markedsføringsverktøy for å selge drakter i Asia, eller er det en del av en felles kulturarv og en samfunnsbyggende institusjon?

Kommersiell direktør Julian Jenkins henviser til salgstallene for å vise at endringen er godt mottatt blant hjemmefansen. I fjor satte laget ny rekord i antall solgte drakter, og i år er det hårete målet å doble salget.

— Mange klubber tror produktet de selger er fotball, men vi i Cardiff skjønner at produktet fotball er så mye mer enn det som skjer på banen. Kundene gjør sine egne valg, og spør du meg var det en klok avgjørelse av vår eier for å gjøre oss mer populære i Asia. Vi skylder alle Vincent Tan en stor takk, den mannen har gjort mer for denne klubben på tre år enn det jeg har sett i alle de foregående årene, sier Jenkins til Aftenposten.

Rødt, blått, gule prikker.

Flere som har fulgt Cardiff i en mannsalder mener Jenkins har et poeng, Cardiff opplever for første gang på lenge suksess.

— Mange nekter å endre seg, men de er litt som dinosaurer. Motstanderne av endringen er bare de som skriker høyest, sier Clive Tucker (46) – for anledningen kledd i blått fordi den røde drakten var til vask.

Kameratene John Davies (67) og Godfrey Carr (64) kler seg i blått, men mener debatten om draktfarge er overfladisk.

— Om ikke Vincent Tan hadde vært her hadde ikke vi heller vært det. Klubben kunne vært konkurs uten ham, men se på oss nå – vi er i Premier League, sier Davies.

— Rød, blå, gule prikker – fargen på drakten spiller ingen rolle. Jeg liker ikke at han endret logoen, men trosten er i det minste med, sier Carr og legger til:

— Jeg vil alltid holde med laget og fortsette å gå på kampene, du ser jo hva som står der? sier Carr og nikker opp mot de Cardiff City-navnet som strekker seg lags hovedinngangen på stadion.

— Så lenge vi ikke skifter navn til Kuala Lumpur FC, da er det slutt.