(OSLO): I vinter inngikk "Team Ingebrigtsen" en samarbeidsavtale med PR-rådgiver Rune Brynhildsen for å få fart på Henrik Ingebrigtsens sponsoravtaler og for å få hjelp til å håndtere den stadig økende mengden utenomsportslige henvendelser. Nå forteller Brynhildsen at mellomdistanseløperens markedsverdi er på full fart oppover og at han vekker oppmerksomhet også i utlandet.

— Henriks markedsverdi er sterkt stigende, og per i dag er han den eneste norske friidrettsutøveren sammen med Andreas Thorkildsen, Jaysuma Saidy Ndure og Ezinne Okparaebo som holder et høyt nok nivå til å hevde seg i Diamond League. Vi har flere baller i lufta når det gjelder potensielle sponsorer, sier PR-rådgiveren til Aftenbladet.

Millionavtale med Nike

Han mener at rogalendingen har tatt steget opp blant Norges aller største idrettsprofiler.

Allerede i april bar samarbeidet med Brynhildsen frukter for Ingebrigtsen da 22-åringen signerte en millionavtale med den internasjonale utstyrsgiganten Nike, og i tiden som kommer håper Brynhildsen at det vil dryppe langt flere sponsorkroner på Sandnes-løperen.

— Han blir lagt merke til på grunn av personligheten og stilen sin. Han er en veldig spesiell type, har hodet på rett plass, riktig innstilling og råhet – og skiller seg ut som den eneste europeeren i feltet på 1500 meter. I tillegg hjelper det selvsagt at han løper med sine spesielle solbriller i all slags vær og at han til og med stiller med en frekk, liten bart i ny og ne, sier Brynhildsen og ler.

Bislett Games viktig

Han er glad for at Ingebrigtsen nå er under Nikes vinger sammen med flere av verdens største idrettsutøvere.

— Avtalen er veldig god, og Nike-sjefen er en stor fan av Henrik. Men han er også avhengig av å levere sportslig. Han får et forutsigbart og solid grunnbeløp, og har muligheten til å oppnå svært gode bonuser, sier den tidligere journalisten, som forteller at torsdagens Diamond League-stevnet på Bislett betyr mye for Henrik Ingebrigtsen og co.

— For oss er Bislett Games noe av det viktigste som skjer i år og et stort utstillingsvindu. "Drømmemila" på Bislett skal revitaliseres med et sterkt felt og stor prestisje, og Henrik er et viktig trekkplaster. Men VM i Moskva er selvsagt det store målet hans. Med en god 2013-sesong er jeg sikker på at enda flere vil få øynene opp for ham, tror Rune Brynhildsen.

Ingebrigtsen vil ha mer

Selv tar Henrik Ingebrigtsen imot nye støttespillere med åpne armer. Han er skuffet over at ikke lokale storbedrifter i Rogaland innser at han er en attraktiv reklameplaket. Før Bislett Games er nemlig 22-åringen godt synlig rundt omkring i hovedstaden.

— Samarbeidet med Brynhildsen bærer selvsagt frukter, men det beste med det foreløpig er egentlig at jeg slipper å gjøre og tenke på så mye annet enn å løpe fort. Avtalen med Nike gir meg en viss økonomisk trygghet, men vi har på langt nær tatt ut hele potensialet på sponsorsiden ennå, og har mye å hente økonomisk, sier Ingebrigtsen til Aftenbladet.