En kan si mye om IOC, mye av det negativt, men deres strengere reklamereglement har i hvert fall gjort at lagene som spiller OL i Adidas er tvunget til å spille i drakter uten de velkjente stripene.

Rene og fine

Jeg synes det gjør draktene skikkelig rene og fine. Du kan se på bildet av Japans drakt over og dømme selv. Det er nesten synd at draktene bare er slik i OL, for Adidas vil aldri gå bort fra de tre stripene på sine "vanlige" drakter.

Kampen om de tre stripene i OL sto mellom Adidas på den ene siden og de andre draktleverandørene og IOC på den andre. IOC hadde strammet inn sitt reglement for reklame på utøvernes klær i konkurranse, og begrenset draktleverandørens profilering til en liten logo på noen få kvadratcentimeter. Men noen fikk særbehandling: Adidas fikk lov til å fortsette med de tre stripene.

Addas og Ruda

Det kan nok den tyske utstyrsgiganten takke de tette båndene med IOC gjennom mange år. Adidas har nemlig vært nært knyttet til OL helt siden Jesse Owens i 1936 tok OL-gull i Berlin med sko laget av det som den gang het Gebrüder Dassler (Brødrene Dassler). Etter 2. verdenskrig begynte brødrene Rudolf og Adolf å krangle, og de startet hvert sitt selskap i 1949. Adolf (Adi blant venner) ville først kalle sitt merke Addas, men det navnet var opptatt. Da ble det Adidas. Rudolf ville først registrere merket Ruda, men kom på bedre tanker da noen foreslo Puma.

Det var først under sommerlekene i Helsingfors i 1952 at Adidas-stripene ble tatt i bruk — for at folk skulle skille skomerkene fra hverandre. Og tre striper på utøvernes tøy kom under OL i München i 1972. 40 år senere er altså de tre stripene borte igjen.

Etter flere års drakamp fikk Nike, Puma & co det som de ville. Adidas argumenterte med at de tre stripene var designelement, og ikke reklame, men det argumentet falt for døve ører.

Første OL der de nye reglene trådte i kraft, var OL i Beijing for fire år siden. Det virker som reglene håndheves enda strengere i London, for de eneste plassene du nå ser de tre stripene, er på utøvernes sko.

Det betyr ikke at Adidas har redusert satsingen på OL, snarere tvertimot. De har pøst ut millioner på reklame under OL som lekenes utstyrssponsor, kanskje fordi det er siste sjansen. Til sommer-OL i Rio i 2016 er nemlig Nike sponsor.

ENIG ELLER UENIG? SKRIV I KOMMENTARFELTET UNDER!