Resultatmessig har det vært en tung sensommer for rallycrossfører Andreas Bakkerud. I løpet av de tre siste VM-rundene har ikke bergenseren kjørt en eneste finale, og en må tilbake til juli for å finne forrige – og sesongens eneste – pallplass.

Under helgens VM-runde i Barcelona røk 23-åringen ut i semifinalen, og endte til slutt på en tiendeplass. Det er hans nest svakeste resultat denne sesongen.

— Jeg vil jo alltid kjøre finaler, så det er jo skuffende, sier Bakkerud, som egentlig var fornøyd med kjøringen sin i Spania.

VRAK: Slik så Bakkeruds bil ut etter VM-runden i Hell i Trøndelag. FOTO: Kim Bøyum Foto: Kim Bøyum

Sliter i varmenDerfor var resultatet ikke bare skuffende, men også frustrerende. Bakkerud mener nemlig at bilen hans ikke er like rask som konkurrentenes. Det begrunner han blant annet med at heller ingen av teamets andre to biler har vært i de tre siste finalene.

LES OGSÅ: Bakkerud vil hoppe med bil over Smålungeren

Teamet hans, Ford Olsbergs MSE, vant verdensmesterskapet for lag i fjor. De ligger fortsatt på annenplass i mesterskapet sammenlagt denne sesongen.

— Teamet har tre biler i feltet, men ingen av dem har vært i finaler i det siste. Det er en indikator på at ikke alt er som det skal, sier Bakkerud.

- Hva er problemet?

— Vi er raske på trening, når det fortsatt er ganske kaldt i bakken. Men når det blir varmere, så sliter vi med festet. Tendensen var den samme i fjor, da kjørte vi fort på våren og på høsten, men i sommersesongen hang vi ikke med, sier Bakkerud.

- Ikke hengt med

Han mener teamet rett og slett ikke har hengt med i sportens raske utvikling.

— Utviklingen i sporten går utrolig fort, og de ulike fabrikkene har hver sin filosofi på hvordan bilene skal utvikles. Hvert team går i hver sine retninger, og utfallet ser vi nå. Vi har ikke hengt med de beste, sier han.

LES OGSÅ: Nå skal Bakkerud være mindre kompis med supporterne

Bakkerud mener at både han og teamet nå må stikke fingeren i jorden og erkjenne at de bommet da de konstruerte bilen i vinter. De endringene som gjøres inn mot slutt av sesongen, vil uansett være for små til å utgjøre en betydelig forskjell.

— Vi prøvde alt i Barcelona, men likevel var vi et halvt sekund bak de raskeste hver runde. Det utgjør mye i denne sporten, forklarer Bakkerud.

- Hvor fornøyd er du med teamet ditt?

— De jobber hardt for å finne ut av problemene. Jeg er fornøyd der jeg er nå, og jeg føler at vi fortsatt har mye mer inne, sier Bakkerud.

- Kanskje Andreas må trene mer

Selv stiller teamet seg ganske utenforstående til kritikken.

— Kanskje det er sjåføren det er noe galt med. Kanskje Andreas må trene litt mer. Det kan like gjerne være det som er grunnen til at vi er et halvt sekund bak, sier Stefan Johansson, teknisk direktør i Olsbergs.

- Så Bakkerud har ikke rett når han påstår at bilen sliter på varmt underlag?

— Vi forsøker å luke bort alle eventuelle feil. Sporten er hele tiden i utvikling, og det er vi også, men dette kan like gjerne være et resultat av de andre sjåførene er blitt bedre, sier Johansson, som understreker at han er fornøyd med Bakkeruds kjøring.

Vil vurdere nye lag

Kontrakten hans med Ford Olsbergs MSE går ut etter sesongen.

- Vurderer du å bytte lag, Bakkerud?

— Jeg vet ikke helt. Vi må nesten se hvilke tilbud som kommer.

- Ønsker Ford Olsbergs deg med videre?

— Det virker som de er fornøyde med meg. Jeg leverer bra og stabilt, til tross for at teamet har hatt litt nedgang.

Olsbergs ønsker ikke å kommentere en eventuell kontraktsforlengelse.

LES OGSÅ:Bakkerud på vei mot ny kontrakt

Fortsatt er det uvisst hva som skjer med Bakkerud neste sesong. Manager Jan Tore Brustad sier at de heller ikke vil fokusere for mye på fremtiden mens sesongen fortsatt er i gang.

- Kjører Andreas Bakkerud for riktig lag?

— Vi har tro på at teamet er det rette. Sporten utvikler seg og kampen mot de store fabrikkene er tøff, men vi er fornøyde med hvordan vi har utviklet oss, sier Brustad.