Å skaffe sponsorer til sykkel-VM i Bergen neste år er ingen enkel oppgave. Foreløpig har interessen fra næringslivet vært avmålt.

50 millioner sponsorkroner. Det er målet.

— Vi skulle gjerne ha undertegnet noen store avtaler allerede, sier sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen.

Sist lørdag i den belgiske byen Oudenaarde, et kraftsentrum i internasjonal sykkelsport: Mosjonistenes utgave av Flandern rundt samler titusenvis av mennesker godt over middels interessert i sykling. Godt synlig på det store torget står et blått telt med logo og slagord for VM 2017. Dette er sykkelsportens største merkevare

— Vi ønsker å gjøre oss synlige, spesielt i Belgia der sykkelinteressen er veldig stor. Vi ønsker mange belgiere til Norge. Derfor er det viktig at vi promoterer der hvor fansen er, forteller sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen som selv syklet Flandern rundt.

Å få tilskuere til mesterskapet i Bergen om 17 måneder er én ting. Med den kolossale interessen hjemme i Norge bør mesterskapet uansett bli en publikumssuksess. Noe helt annet er å skaffe sponsorer.

Vond historikk

Norge arrangerte landeveis-VM i 1993. Underskuddet derfra slet Norges Cykleforbund med i mange år etterpå.

I 2014 gikk VM i terrengsykling i Hafjell. Underskudd: 2,5 millioner kroner.

Tiedemann Hansen, som også er leder i organisasjonskomiteen for VM, uttrykte i et intervju under Tour de France i fjor stor optimisme med tanke på sponsorer for VM i Bergen. Rett etter VM i USA i september i fjor fikk Aftenposten opplyst fra folk som jobber med å skaffe sponsorer at man håpet å presentere de første før jul.

Fikk åtte millioner av næringsministeren

— Dette har tatt mye lengre tid enn hva vi hadde sett for oss og håpet. Men vi nærmer oss en avslutning med flere sponsorer, sier sykkelpresidenten.

Etter det Aftenposten skjønner handler det om noen i det såkalte Bergenslauget der flere mindre lokale sponsorer deltar. De største, én generalsponsor og tre hovedsponsorer, er adskillig lenger unna.

Har ikke dårlig tid

— Ordentlig bekymret blir jeg ikke før vi bikker nyttår. Da må vi ha de store på plass. Men jeg skulle selvsagt ha fått noen på plass allerede, slik at vi hadde kommet ordentlig i gang, forklarer Tiedemann Hansen.

Nordmannen er en av sykkelsportens mektigste menn

Utgiftssiden på mesterskapet er budsjettert til 156 millioner kroner. Rundt 80 er dekket inn av statlige og kommunale-/fylkeskommunale tilskudd. Sponsorene skal ifølge budsjettet bidra med rundt 50 millioner kroner.

— Selv om ikke alle bransjer er involvert på den samme måten, har problemene i oljeindustrien også lagt en demper på sponsorinteressen. Folk avventer, påpeker han.

- Har mangelen på sponsorer til nå medført at noe er endret med tanke på den jobben som skal gjøres?

— Nei, ikke foreløpig.

- 50 millioner er ganske mye penger?

— Ja, det er en høy prisklasse, men et sykkelarrangement koster mye mer enn om man bare skulle ha noe inne på en arena.

- Du var optimist når det gjaldt VM sponsortilgang i terrengsykling på Hafjell også?

— Ja, det var veldig tungt. Vi fikk en avtale med Multiconsult som også er blitt med oss videre. Vi håper jo det samme skal skje med VM. Tanken bak er at vi skal utvikle sporten vår videre.

Fallende kurs

I tillegg til sponsormangelen kan også den fallende kronekursen med tanke på Euro medføre et betydelig pluss på utgiftssiden. VM-arrangøren må betale en avgift til Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) på syv millioner euro. Da Bergen fikk VM, sto euroen i ca. 7,20 kr. For sikkerhets skyld ble den regnet til åtte kroner i budsjettet, men nå nærmer den seg ti kroner. Det betyr altså en ekstra utgift på over til millioner kroner dersom det er kursen når regningen forfaller.

— Jeg har sett at flere av de andre VM-arrangørene ikke har klart å skaffe sponsorer før det siste halve året. Foreløpig er det for tidlig til å bli urolig, understreker Harald Tiedemann Hansen.

Hør siste episode av Aftenpodden Sport hvor Lars Tjærnås forteller om masseslagsmål på Stamford Bridge hvor han selv fikk delt ut noen lusinger: