Sykkelmiljøet er i sorg etter at Antoine Demoitié mistet livet i semiklassikeren Gent-Wevelgem. Belgieren veltet og ble påkjørt av en erfaren motorsyklist som hadde med seg en dommer bakpå motorsykkelen.

Slike tragedier vil arrangøren av sykkel-VM unngå for enhver pris. Derfor har de allerede startet kursingen av sine egne motorsyklister.

Når VM-sirkuset kommer til Bergen, har de trent opp sjåfører som har tillatelse til å kjøre dommere, TV-reportere og servicepersonell i rittene.

— Mange motorsyklister har kontaktet oss og sagt at de er habile sjåfører som ønsker å stille opp i sykkel-VM og gjøre en jobb. Men det holder ikke å være en god motorsyklist. Du må tenke som en sykkelrytter, sier sportsdirektør for sykkel-VM, Torjus Larsen.

Han har ansvaret for sikkerheten til utøverne.

Ingen internasjonal erfaring

I Norge er det nærmest ingen motorsyklister som har erfaring fra store internasjonale sykkelritt. Tour des Fjords og Tour of Norway er det nærmeste man kommer.

— Motorsyklistene som er rekruttert til VM, kommer hovedsakelig fra disse to miljøene. De er rutinerte motorsyklister. I tillegg har de bakgrunn fra sykkelmiljøet, enten som aktive ryttere eller fra andre sentrale oppgaver. Vi har allerede startet på den viktige jobben med å kurse dem på lukkede baner, sammen med frivillige ryttere, forklarer Larsen.

På de lukkede banene arrangeres testritt. Sjåførene får grundig innføring i hvordan syklistene tenker og planlegger.

— Kvaliteten på sjåførene er helt klart avgjørende for å minimere risikoen for ulykker, sier Larsen.

Bedre sikkerhet under VM

I kjølvannet av den tragiske dødsulykken, har sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen tatt til ordet for å redusere antall kjøretøy i sykkelritt.

Denne problemstillingen er ikke aktuell for mesterskapet i Bergen, mener Tiedemann Hansen, som også er president for sykkel-VM.

— Sikkerheten vil bli en helt annen i dette mesterskapet. Det er en rundløype og ikke et etapperitt. I VM vil man ha sperregjerder og løypene vil være helt lukket for annen ferdsel, oppgir Tiedemann Hansen.

All presse med unntak av TV-reporterne, vil være utplassert på faste steder i løypen.

Bør se videoklipp av ulykker

— Det er kvaliteten som sjåførende som avgjørende, ikke antallet, mener Mads Kaggestad, tidligere Crédit Agricole-syklist, nå ekspert-kommentator og Tour de France-reporter for TV 2. Han etterlyser et globalt sertifiseringssystem for motorsyklister som skal stille i sykkelritt.

— Det bør være klare retningslinjer for hvordan sjåførene skal oppføre seg underveis. Hvordan og når skal de få passere feltet, for eksempel. De må vite at de kan ta ansvar for å vurdere situasjonen selv, og ikke la seg presse av fotografer eller reportere. De skal aldri gå på akkord med sikkerheten. Sjåførene må også passe på at de får i seg nok mat og drikke. I Tour de France kunne de jobbe timevis i 40 varmegrader uten påfyll.

- Hva mener du om kursingen av sjåfører til VM i Bergen?

— Det er utrolig viktig, å finne dyktige sjåfører er vanskelig. De må høste erfaring i opplæringen og helst se videoklipp. Den typiske ulykken er at syklisten blir påkjørt bakfra fordi sjåføren er uoppmerksom på at rytteren svinger eller vingler litt.

Kaggestad håper at debatten omkring antall biler og motorsykler i sykkelritt ikke fører til at arbeidsforholdene i feltet blir svekket. Ryttere, dommere, media, servicepersonell må samarbeide for å gjøre sykkel til et attraktivt underholdningskonsept.

— Symbiosen mellom media og utøverne er nødvendig for å skape en best mulig opplevelse for publikum. Sponsorene er opptatt av høye seertall, og utøverne er prisgitt sponsorer.