RØDBANKEN: – Det er et utrolig flott, godt og stolt øyeblikk at vi igjen får fornyet tillit. Det er ikke noe man kan ta for gitt når man vet hvor norsk fotball har vært de siste årene, hvor omdømmet har vært preget av dårlig økonomistyring, høye lønninger og alt annet enn det egentlig handler om, som er kampen kl. 18.00 og sporten, sier markedsdirektør i TIL, Trond Steinar Albertsen.

– Dette går fra seksåringen og oppover. Det er utrolig viktig for oss at topp og bredde er samlet. Det skal denne avtalen være med å danne et godt fundament for, fortsetter han.

Avtalen med banken er treårig og er verdt over 20 millioner kroner, bekrefter konsernsjef i Sparebanken Nord-Norge (SNN), Jan-Frode Janson.

Den er verdt litt mindre enn forrige avtale i kroner og øre.

– Men den er fortsatt på det jeg vil kalle en raus markedspris, sier Janson.

Stor tillit

Janson har stor tillit til at klubben er i ferd med å få økonomien i orden.

– Dette er en stor og viktig avtale for banken. Den er treårig og i sum er den verdt over 20 millioner kroner. Avtalen viser at vi har trua på TIL. Og så har det vært noen krav fra banken. Det ene var å ha økonomisk styring. Vi kan ikke ha Sparebanken-logoen på noen som ikke har økonomisk styring. At TIL nå tar tak og har styringen var en forutsetning for avtalen, sier Janson.

– Det andre premisset handler om å være nær og dyktig, som er noen verdier vi har i banken. Alle vi skal samarbeide om å passe inn i disse verdiene. Det å være nær, det viser disse guttene. Det handler om å være tilgjengelig og at man er raus og har tett dialog med omgivelsene. Det er kjempeviktig for oss, samtidig som man er proff på det å drive et eliteserielag, legger han til.

TIL har begynt på nytt mange ganger og sagt at man skal få i orden økonomien.

– Hvordan skal dere klare det nå, TILs administrerende direktør Ulf Johansen?

– Først og fremst jobber vi nå med nøkternhet. Det er det viktigste. Vi kan ikke bruke mer penger enn det vi har, og vi må lage budsjetter der det ikke ligger noen «bomber». Vi må være realistiske på det vi legger inn i budsjettet, og det er bedre med en oppside enn motsatt, og det føler jeg absolutt vi har gjort nå. Vi har også fantastiske fremtidsmuligheter og det er med på å gjøre klubben spennende nå, ser Johansen.

Han viser til at TIL fikk aksjer fra SNN i selskapet Alfheim stadion II før jul. Det gjør at klubben i fremtiden kan få en økonomisk gevinst ved at man for eksempel omregulerer grusbanen fra idretts— til boligformål.

Videre har TIL kuttet kraftig i spillerlønningene og fått ned stadionkostnadene – og driften av stadion – med nærmere 10 millioner kroner.

– Lover du positive tall i 2015-regnskapet?

– Det er vi jo veldig trygge på, og vi har to styrer som får månedsrapporter. De skal ha kontroll fra A til Å, og det føler jeg absolutt vi har. Skjer det noe underveis, må vi korrigere oss, sier Johansen.

– Ønsker ny Ødegaard

Banken og TIL understreker at samspillet mellom topp og bredde er særdeles viktig. Det handler om utvikle gode fotballspillere i hele Nord-Norge, forteller kommunikasjonssjef Geir Håvard Hanssen i SNN. Derfor skal banken og klubben fortsette med prosjekter i byen og distriktene, blant annet ved å utgi fotballer i femteklasse, komme ut i skolen og gi råd og tips om kosthold/trening og tilby økter ledet av blant andre Steinar Nilsen og Bård Flovik.

– Det er et samspill mellom topp og bredde. har du forbildene som TIL, får du etterveksten. Og har du etterveksten og bredden så er det en ressurs og en mulighet. Vi skal bygge opp TIL nedenfra, få fram talentene og profilene, og jeg ønsker meg jo en ny, nordnorsk Ødegaard som virkelig skaper blest i laget og oppmerksomhet og viser vei. Det er en drøm, sier Janson.

Albertsen fleiper og sier at TIL allerede har en Ødegaard – Magnar Ødegaard – til stor latter på pressekonferansen.

Konserndirektør i Sparebank1 Nord-Norge, Petter Høiseth, sier at TIL har vært flinke over tid som har fått fram spillere over tid, som for eksempel Ole Martin Årst, Sigurd Rushfeldt og Morten Gamst Pedersen.

– Det samfunnsengasjementet vi har sammen er med på at vi kanskje får en ny lokal spiller over tid, og kanskje vi også kan få publikum kjørende fra de ulike regionene til kampene som skaper engasjement rundt klubben, sier Trond Steinar Albertsen.