Discovery mot TV 2. Det vil bli finalelagene i kampen om medierettighetene fra 2017 dersom ekspertene får rett.

Før helgen avslørte bransjenettstedet kampanje.com at Discovery (les: TVNorge-kanalene, bla. MAX og Eurosport Norge) ønsker seg en allianse med NRK. Discovery har pengene, NRK den nødvendige tilliten og tyngden både hos Norsk Toppfotball og i det norske folket.

TV 2 var i årevis den som brukte mest krefter på norsk fotball før CMore snappet opp rettighetene i 2011. C More betalte 1,4 mrd. kroner for fire sesonger, en satsing som til slutt sendte selskapet ut i store finansielle problemer og til slutt over på TV 2s hender.

— Dersom det stemmer at tallet var 1,4 milliarder den gang, tror jeg fotballen ender under én milliard denne gang, sier TV- og radiosjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat.

Discovery sterkest

Han holder Discovery som den sterkeste rent økonomisk.

— TV 2 er nok også interessert i å ha riktig sport å dytte inn på sine mange kanaler, men jeg er i tvil om de har kapital til å ta opp kampen med Discovery, sier Wiberg.

Det begrunner han blant annet med at TV 2 i oktober brukte mye penger på å skaffe seg Premier League-rettigheter for tre nye sesonger. Ifølge Dagens Næringsliv betalte TV 2 1,65 milliarder kroner for de rettighetene.

Den norske klubbfotballen kunne fått økonomisk drahjelp av landslaget dersom Per-Mathias Høgmos menn hadde klart å skaffe seg en EM-billett. Selv om regnestykket for en slik avtale settes opp uten landslaget, ville den generelle interessen for norsk fotball økt. Når landslaget blomstrer, så kommer oppmerksomheten etter, og da får den en økt kommersiell verdi.

Medierådgiver Lasse Gimnes tror også at det vil handle om Discovery mot TV 2. ## - Betal-TV viktigst

— Discovery er interessert i å bygge et premiumtilbud (betalingskanal). De har nettjenesten Dplay, men den er veldig liten sammenlignet med TV 2 Sumo. De har ingen betal-TV-kanal. Fotball er en fin måte å bygge opp en slik tjeneste på. Strategisk kan det jo være viktig for TV 2 å holde Discovery unna premiumaktiviteten, sier Gimnes.

Dessuten må jo TV 2 ha noe å vise på C More dersom de ønsker å videreføre den plattformen.

— Det er betal TV-inntektene som er selve rosinen i pølsa for fotballen. Det er vanskelig å legge fotball på de store reklamekanalene på grunn av at fotball prosentvis har for mange mannlige seere på over 50 år. De som kjøper reklame ønsker seg et publikum som er ungt, feminint og urbant. Innenfor betal-TV er det akkurat det samme hvor gamle seerne er, bare de betaler for seg, forklarer han.

— Det handler også om distribusjonsinntekter. Dess bedre innhold et TV-selskap har, dess mer eplekjekk kan de være overfor distributørene, sier Gimnes som poengterer at han har vært rådgiver for NRK og TV 2, men at han ikke jobber med fotballen nå.

— Totalen viktigst

Hverken TV-selskapene selv eller selgerne er veldig villige til å snakke om eventuelle bud og den økonomiske verdien på forhånd.

— Prisen prates ned av kjøper og opp av selger. Slik er mekanismene, slår generalsekretær Kjetil Siem i Norges Fotballforbund fast.

Siem har tidligere sagt til VG at det er totalen som er viktigst for fotballen selv. Til Aftenposten utdyper han hva han mener med totalen:

— Det betyr alt fra størrelse på kanal, pakketering, økonomi, kommersielt samarbeid, proaktiv innretning, nye mediekanaler osv.