FyllingenBergens daglige leder har notert seg ambisjonene de har satt seg i Tertnes. Tidligere klubbdirektør i Larvik HK, Bjørn-Gunnar Bruun Hansen, er hyret inn for å skaffe Tertnes nye inntekter i millionklassen. En omsetning på rundt fire millioner kroner i 2015 skal økes til 10 millioner innen fem år.

Så høyt forbruk har ikke klubben hatt siden tiden Gunnar Pettersen var trener og Kjersti Grini superstjerne i Haukelandshallen rundt tusenårsskiftet.

— Kan bli enda mer krevende

Ute i Fyllingsdalen er Ellen Nygård Nilsen administrativ leder i en klubb med like høye sportslige ambisjoner. I langtidsplanene er det nemlig opplest og vedtatt at også FyllingenBergen skal være sportslig ledende i Norge innen 2020. Men da under langt svakere økonomiske rammer enn hva tilfellet er i Tertnes – om Bruun Hansen-effekten kommer som planlagt.

— I dag opererer vi med et budsjett på rundt seks millioner kroner. Å øke omsetningen med 20 prosent hvert eneste år fremover blir – slik vi ser det i dag – altfor ambisiøst. Kan hende må vi heller knipe litt inn. Vi lever i økonomisk meget tøffe tider der jeg ukentlig sjekker likviditeten for å forsikre meg om at vi er betalingsdyktige.

Nilsen er ikke redd for at Bruun Hansen, med all sin erfaring, nå kommer til å støvsuge håndballens sponsormarked i Bergens-regionen. Men Fyllingen-lederen innser at jakten på penger kan bli enda mer krevende enn den allerede er.

— Ja. Det kan skje.

Ønsker seg større administrasjon

Som Marit Brox i Tertnes er Ellen Nygård Nilsen eneste ansatte i administrasjonen i FyllingenBergen. Det harmonerer dårlig med Norges Håndballforbunds rammer for eliteserielisens. Og det frustrerer dem begge. Arbeidsoppgavene er for mange til å tilfredsstille klubbenes behov.

Men med Bjørn-Gunnar Bruun Hansens jobbing på provisjon for å styrke økonomien i Tertnes, får Brox den avlastningen hun har etterspurt. Det samme gjelder ikke for Ellen Nygård Nilsen. Hun har hatt en person tilsatt i 20 prosent stilling for å styrke arrangementsbiten – med tilbud om å jobbe med sponsorsiden i tillegg. Det har ikke funket. Inntekter fra nye samarbeidspartnere har mer eller mindre uteblitt. Og provisjonsmannen har funnet seg en heltidsjobb et annet sted. Likevel prøver FyllingenBergen seg på nytt.

— Selvsagt kunne jeg ønsket meg en bredere administrasjon. Det er bare det at økonomien sier nei. Derfor jakter vi nok en gang på en ressurssterk kvinne eller mann som ønsker å jobbe på provisjon. Jo mer vedkommende skaffer oss av inntekter – jo mer sitter han eller hun igjen med selv.

Nilsen innrømmer samtidig at hun har et ambivalent forhold til denne måten å skaffe seg inntekter på.

— Når en medarbeider jobber på provisjon, går jo deler av inntekten til denne personen. Jeg vil tro at noen samarbeidspartnere helst ser at beløpet de bidrar med, i sin helhet går til idretten. Så her er flere måter å tenke på.

Vil ha flere små sponsoravtaler

- De store avtalene er vanskeligere å lande enn noen gang?

— Ja. Derfor er vi helt bevisste på å få tak i mange av de verdt for eksempel 10.000 kroner. Det gjør oss også mindre sårbare dersom avtaler ikke forlenges.

FyllingenBergens daglige leder er uansett sterk i troen på at tydelige og ambisiøse langtidsplaner vil styrke klubben i jakten på de nødvendige sponsorkronene. Gultrøyene skal være sportslig ledende i Norge, klubben skal jobbe aktivt for en ny arena, den skal ha appell til hele Bergensområdet.

— Og kanskje det beste salgsargumentet: Vi har overtatt talentsatsingen fra Region Vest, med vår trener Vidar Gjesdal som pådriver. Det innebærer blant annet et økt samarbeid med byens andre klubber. Et særdeles viktig og konkret prosjekt for å styrke aldersbestemt guttehåndball – og i neste omgang topphåndballsatsingen.

FyllingenBergen ser ut til å lande på rundt seks millioner kroner i omsetning i 2015. Med et årsresultat på rundt null.