23-åringen må finne en ny hovedsponsor. — Det er krevende å ivareta både små og store partnere på en god måte, sier Morvik-gutten.

Parallelt med jakten på to VM-medaljer i rallycross, jobber Andreas Bakkerud hardt for å på plass en nasjonal hovedpartner. Kostnadene som kreves for å være i verdenstoppen må dekkes.

Andreas Bakkerud har en forkjærlighet for byen han kommer fra. Det var en del av strategien å knytte til seg lokale bedrifter. Foto: Trine M. Næss

— Utgiftene har eksplodert. Siden jeg satte opp mitt første budsjett på 155.000 kroner i 2009, har det mer enn doblet seg hvert år, sier Bakkerud.

Avgjørende med Bergens-støtte

I rallycross leker man ikke butikk.

— Totalbeløpet ligger mellom 15 og 20 millioner kroner årlig, oppgir Bakkeruds manager, Jan Tore Brustad.

Majoriteten av disse kostnadene gjelder for både Bakkerud og teamkollega Reinis Nitiss, og dekkes av teamets hovedsponsorer.

— Transport, logistikk og utvikling koster penger, sier Brustad. Han ble ansatt som rallycrossførerens manager i forkant av årets sesong.

Bak Andreas Bakkerud AS skjuler det seg en sponsorpyramide som er delt inn i to deler. Bunnen er størst og dekkes av teamets tre hovedsponsorer. Dernest er det Bakkeruds personlige sponsorer, som alle har tilknytning til Bergens-området.

— Mange har vært med på mindre beløp pr. år gjennom hele karrieren til Andreas, men samlet sett er beløpene betydelige, sier Brustad.

Totalt er 63 firma involvert.

— For meg er det viktig å ta vare på dem som har løftet meg dit jeg er i dag. Uten dem hadde jeg aldri fått muligheten til å kjempe om VM-tittelen for teamet eller en brosjemedalje i førermesterskapet, sier Bakkerud, som har fått tilnavnet «Mr. Baby Blue».

Måtte låne penger

Store saker har skjedd siden Bakkerud som niåring kjøpte sin første gokart for dåpspenger og ukelønn. Og siden spurte nabo Atle Christensen om han ville sponse.

— Jeg gikk dit med luen i hånden og sa «Halloen Atle, jeg skal bli verdens beste motorsportutøver en dag».

Han fikk sin første tusenlapp.

— Vi så tidlig at han kom til å bli noe stort, sier Christensen.

I helgen sov Bakkerud på femstjerners hotell. Riktignok betalt av teamet. Deretter reiste Ford Olsberg-kjøreren rett til oljemessen på Straume for å stå på stand med to av de økonomiske partnerne.

Karrieren har alltid vært preget av et jag etter penger.

I fjor måtte Bakkerud ty til et lån i banken for å komme seg gjennom sesongen. Under EM-runden i Sverige, satte Bakkerud ut et tomt akvarium hvor folk som ville bidra kunne spytte i noen kroner.

Sponsorer har gjort at han har sluppet slike stunt i år, men rallycrossføreren føler han skvises mellom å pleie de små partnerne og jakten på de store økonomiske aktørene som kan ta ham et hakk videre.

Hovedmålet med en ny nasjonal hovedpartner er å frigjøre tid og ressurser til å trene på snø.

— Jo mer bil jeg kjører, desto bedre blir jeg. Det er som Martin Ødegaards trening med ball og basisferdigheter, sier han.

Rallycrossføreren vil nødig være "rattrusten" når han for alvor skal ta opp kampen mot Petter Solberg, som sikret VM-gullet tre løp før sesongslutt.

— Optimalt sett bør jeg kjøre bil en del ganger på vinteren. Hittil har ikke det latt seg gjøre, sier 23-åringen.

I stedet er det blitt strøjobber for å tjene penger, Playstationspill som treningsalternativ og en uke med gokart i Italia rett før sesongstart for å banke kroppen og få kjørt mye.

— Man må være ydmyk for alt han har å bale med. For Andreas er det viktig å ta riktige valg hele veien for å bli best, sier Henning Haugland i Nomaco og Miras, to av sponsorpartnerne til Bakkerud.

Haugland har støttet 23-åringen i en årrekke, gjennom mange ulike firma.

— Noen sponsorer føler kanskje at de havner i skyggen av andre, men Andreas er veldig flink til å gi tilbake, mener Haugland.

Vraket Brann

Kjetil Moberg i Odin Solution angrer ikke for at han satte pengene på Bakkerud, fremfor Brann, i forkant av VM-sesongen.

— Da han vant i England var det 30.000 som var inne på nettsidene våre, sier Moberg.

- Hvor mye har dere investert i Bakkerud?

— Beløpet er betydelig, men jeg har ikke lyst til å si hvor mye, sier Moberg og smiler. Han betegner Bakkerud som en «god selger» som ringer og følger opp.

En karakteristikk Bakkerud får bruk for inn mot 2015. Budsjettet for selve kjøringen i VM-2015 er på plass. Resten av sponsorpakken, tror ikke Andreas Bakkerud er i boks før i mars.

— Det er ikke enkelt å selge inn en drøm. Men jeg har lovt sponsorene at jeg skal bli verdensmester. Løftet må holdes.

Bakkerud kjører neste VM-runde i Argentina siste helg i november.