Viking-supporter Tommy Brattskar er frustrert etter årets sesong. Søndag klaget han fotballklubben inn for Forbrukerrådet.
Men Forbrukerrådet kan verken gjøre noe med Vikings manglende prestasjoner denne sesongen eller love Brattskar sesongkortpengene tilbake.
— Hei Forbrukerrådet:-)Jeg kjøpte et sesongkort på Viking stadion i fjor - gjeldende for sesongen 2014. I annonsen lovet Viking at vi skulle få oppleve «underholdene toppfotball live». Jeg føler jeg er blitt lurt. Jeg har verken sett noe underholdende fotball eller toppfotball, dog har jeg sett dem live. Men dette kvalifiserer vel til avslag i pris eller full refusjon? spør Brattskar i sin Facebook-henvendelse til Forbrukerrådet.
Lite forbrukerrådet kan gjøre
Han spør også om det kan være muligheter for å få tilbake pengene han har brukt på brus og Viking-drakt. Supporteren påpeker blant annet at han kjøpte brusen i den tro at han skulle kose seg med den på kamp - men at Viking ikke han innfridd forventningene hans om kos og hygge på stadion.
Forbrukerrådet synes imidlertid ikke å kunne hjelpe Brattskar:
— Vi kan ikke love deg penger igjen i denne saken. Det er vel sånn livet er i fotballen: Opp den ene sesongen og ned den neste. For noen klubber er det mer ned enn opp... svarer Forbrukerrådet på Facebook.
Regiondirektør Edith Kristin Nøkling ved Forbrukerrådets stavangerkontor bekrefter at det er lite interesseorganisasjonen kan gjøre i sakens anledning:— En forutsetning for at man skal ha rett til prisavslag er at det er et mangel ved produktet. Objektivt sett er det vanskelig å behandle manglende sportslige prestasjoner som en mangel ved produktet sesongkort. Det er vel heller en del av gamet og en risiko man er innforstått med når man kjøper sesongkort, sier Nøkling til Aftenbladet.
Regiondirektøren understreker videre at en supporter som kjøper sesongkort, ikke har noen garanti for sportslig suksess hver sesong.
— Er man supporter, så er man supporter - både i motgang og i medgang, sier Nøkling.
- Jeg var så lei av å være sint hver søndag kveld
Tommy Bratskar legger overfor Aftenbladet ikke skul på at han er frustrert over Vikings prestasjoner denne sesongen.
— Jeg var så lei av å være sint hver søndag kveld og av å måtte stå til rette overfor kolleger hver mandag. Klagen skrev jeg for å gi uttrykk for frustrasjonen på en litt humoristisk måte, sier Brattskar til Aftenbladet.
Mange har delt og likt klagen hans.
Brattskar er ikke skuffet over at Forbrukerrådet ikke kan gjøre noe særlig med saken hans.
— Jeg skjønner risikoen som ligger i å kjøpe sesongkort og har også forståelse for at Forbrukerrådet nok har viktigere saker å stelle med, sier Brattskar.
Han har heller ikke satt sine ben på Viking stadion for siste gang.
— Neida. Jeg har gått på stadion siden 1991, og det kommer nok til å bli like lenge til jeg bytter klubb - hvis jeg noen gang gjør det, sier Brattskar.