VM for elektriske Formel-biler, Formula E, startet i helgen.

I den anledningen ville Mahindra-teamet, med fjorårets Formel 1-fører Nyck de Vries i den ene bilen, gjøre noe nytt på sosiale medier.

Den AI-genererte influenceren Ava ble lansert med brask og bram.

Hun skulle «vise lagets reise i Formel E-VM og mot en mer bærekraftig fremtid for planeten vår», het det.

Mahindra brukte kunstig intelligens-tjenester som Midjourney og Leonardo AI for å generere sin nye ambassadør, ifølge motorsport.com.

– Å ha Ava, en influencer som er sterkt assosiert til oss og som dokumenterer reisen vår, kan gi en bredere appell for å bidra til å fremme våre kjerneverdier, skrev Mahindras Roanne Crouse blant annet.

På Instagram kan du gå inn på kontoen @avabeyondreality og se de 11 innleggene som er lagt ut, blant annet med dette bildet:

Men ideen ble møtt negativt både av fans og media på sosiale medier. Mange mente at teamet burde ha ansatt en menneskelig influencer – i stedet for å la kunstig intelligens generere Ava.

PR-konsulent i motorsport, Devin Altieri, skrev på X at Mahindra «rotet det til», og motorjournalist Alanis King spurte på samme plattform om en AI-generert influencer er «bærekraftig» og «hvorfor lage en fake kvinne».

– Så mange talentfulle kvinner det finnes der ute i den virkelige verden som spiser, ånder og sover motorsport – og vi skal heie på AI, skrev en fan.

Nå har Formel E-teamet gitt opp hele prosjektet.

– Deres kommentarer har stor verdi. Vi har lyttet, forstått og besluttet å avvikle prosjektet, skriver Mahindra-sjefen Frederic Bertrand på X.

Uansett rullet det tiende VM i Formula E i gang i helgen. Starten gikk i Mexico. Det er i alt 16 løp fram til slutten av juli. Regjerende verdensmester er Andrettis Jake Dennis. Pascal Wehrlein vant helgens løp.