I går kom terminlisten for Eliteserien 2017 og samtidig kom tv-oppsettet til Discovery for de 17 første serierundene (av totalt 30).

Der viser oversikten voldsomme variasjoner mellom hvor mye lag vises på åpne tv-kanaler, Max (90 prosent dekningsgrad) og Eurosport (70 prosent).

Totalt går halvparten av kampene hver serierunde på Max (én kamp) og Eurosport (tre). Den resterende halvparten av kampene går bak betalingsmur på tilleggskanaler eller Eurosport Player.

Betalingsmur trenger man dog ikke å tenke på i Bergen, Trondheim eller Oslo for å se byens fotballstoltheter i Eliteserien. Samtlige 17 Brann-kamper går på åpne kanaler, mens Vålerenga og Rosenborg har henholdsvis 16 og 15 kamper på kanalene.

Mest bak betalingsmur

I Tromsø er situasjonen en helt annen for landsdelens eneste Eliteserie-lag. Hele 12 av 17 kamper blir kun tilgjengelig bak betalingsmur. Bare Sogndal kommer verre ut, med bare to tv-kamper.

- Jeg synes det er litt rart at vi har så få kamper, fordi vi scorer veldig høyt nasjonalt på målinger med tanke på posisjon. Vi har vært et "nummer to"-lag for mange i hele landet, vi har en god posisjon i norsk fotball. Med det bakteppet synes jeg det er litt merkelig at vi har såpass få, kommenterer TIL-direktør Stig-Arne Engen og viser til omdømmeundersøkelser gjort av Sponsor Insight.

I 2011 viste deres undersøkelser at TIL var det mest populære laget i hele eliteserien, riktignok på et tidspunkt da "Gutan" var et stabilt topplag og sågar ledet toppdivisjonen.

- Vi tar til etterretning at det er så få kamper. I det store bildet har vi veldig tro på at Discovery overtar rettighetene, og måten de ønsker å bygge opp serien inn mot hver serierunde og også jobbe for å få folk på stadion, sier Engen.

- Ønsker dere mest mulig kamper på åpne flater, eller det er det greit med tanke på å få folk til stadion at mye ligger bak betalingsmur?

- Vi ønsker å være synlig og kunne presentere oss. Hvis vi får en god sesong kan dette endret seg. Da vil vi bli enda mer synlig på de åpne flatene, tror TIL-direktøren.

- Må gjøre seg mer attraktiv

Også lederen av TILs supporterklubb Forza Tromsø, Morten Killingberg, tror resepten for mer TIL-fotball på tv er bedre prestasjoner og større profiler.

- Klubben må gjøre seg mer attraktiv gjennom å spille bedre fotball og skape bedre profiler. Da tror jeg media får opp øynene og at man blir vist mer på tv, sier han.

At TIL kommer såpass dårlig ut på tv-fordelingen våren 2017 overrasker ikke Killingberg.

- Det er ingen overraskelse det. Slik føler jeg det har vært i alle år, også da TV 2 hadde rettighetene, sier han.

Verken Discovery-sjef Harald Strømme og sportssjef Jan Erik Aalbu har besvart iTromsøs henvendelser i dag. Programdirektør Eivind Landsverk henviser til Aalbu for kommentarer rundt kanalens Eliteserie-dekning.

Eurosport Player koster per i dag 69 kroner i måneden uten binding og 49 kroner måneden med 12 måneders bindingstid.