— Ingen systemer eller modeller er rigget for at Brann skal være i 1. divisjon. Det må vi ha forståelse for. Brann skal være i toppen, ikke i 1. divisjon, sier Vibeke Johannesen, daglig leder i Brann.

Brann er sammen med Rosenborg, Vålerenga, Viking, samt muligens Molde den viktigste grunnen Discovery hadde for å betale 2,4 milliarder kroner for rettighetene til eliteserien og 1. divisjon fra 2017–22.

Til tross for at Brann var i 1. divisjon i 2015, var laget vist nesten 38 timer på TV i fjor. Bare fire klubber var mer på fjernsyn: Rosenborg (61 timer), Molde (47 timer), Vålerenga (40 timer) og Start (38 timer). Sørlendingene spilte som kjent kvalikkamper mot Jerv.

Likevel fikk Brann bare rett over fem millioner kroner fra medieavtalen i 2015, noe som var mindre enn alle i eliteserien. Rosenborg fikk til sammenligning over 25 millioner kroner. Bunnlaget i eliteserien, Sandefjord, fikk over syv millioner kroner, til tross for at de bare var ni og en halv time på fjernsyn.

Discovery: Noen klubber trekker mer enn andre

— Det var stor oppmerksomhet rundt oss selv om vi var i en annen divisjon, sier Johannesen.

Brann hadde budsjettert med om lag det samme som de fikk fra medieavtalen. Viking-direktør Eirik W. Henningsen sier han var sjokkert over å se hvor lite Brann får i mediepenger.

- Vi var klare over at inntektene ville falle innenfor alle områder da vi rykket ned i Obos-ligaen, også TV-pengene. Vi forholder oss til det vi har fått og er glade for å tilhøre vår øverste divisjon i år, sier Johannesen.

Fotballinteresserte vil huske at Brann ble frontet på enten TV 2 eller C More nesten hver eneste runde i fjor. Blant annet var Brann 15 ganger prioritert på TV 2 Zebra.

Jan-Erik Aalbu, sportsdirektør i Discovery, er tydelig på verdien de store klubbene har for mediene som betaler for å vise fotball.

— Det er ikke tvil om at det er en del klubber som trekker flere seere enn andre, sier Aalbu.

- Ikke heldig for Brann

Discovery skal satse på derbylørdag og supersøndag, i tillegg til mandagskamper og vanlige søndager. Supersøndag har typisk Brann-Rosenborg som hovedkamp klokken 20. — Ved slike anledninger velger vi det som får flest seere, sier Aalbu. Han understreker at Discovery skal være en god samarbeidspartner for norsk fotball, men sier at medieselskapets hovedmål med å kjøpe rettighetene til norsk fotball er tydelig.

— Discovery kjøper aldri rettigheter uten at det er for å tjene penger, sier Aalbu.

Norsk Toppfotball administrerer fotballens medieavtale på vegne av klubbene. Økonomisjef Ine Hope Karlsen sier Brann fikk et ekstra magert år på grunn av at det ikke er noen kommersielle hensyn i 1. divisjon. I eliteserien finnes en liten kommersiell pott.

— Det var ikke heldig for Brann, sier Karlsen.