– Oj, sier Jorid Hovden, professor i idrettssosiologi ved institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU, da vi forteller henne om hendelsen i forkant av kampen mellom RKC Waalwijk og Emmen i Nederlands 1. divisjon (nivå to).

Fotballkampen ble spilt på selveste valentinsdagen, og i den anledning hadde hjemmelaget valgt å gjennomføre et PR-stunt i samarbeid med en sponsor som selger undertøy.

I forkant av fotballkamper er det normalt at barn og unge får lov til å leie spillerne inn på banen. Det skjer i nesten alle toppdivisjoner i Europa. Men søndag byttet altså KFC Waalwijk barn ut med lettkledde modeller.

  • Hva mener du om stuntet? Stem nederst i saken!

Hendelsen har fått enormt mye oppmerksomhet, og bildene av spillerne som leier de kvinnelige modellene, går verden rundt på sosiale medier.

Twitter får klubben både negative og positive reaksjoner.

Jorid Hovden, som blant annet har feministiske perspektiver på idrett som fagfelt, reagerer negativt på PR-stuntet.

– Ikke bare undertrykkende for kvinner

– Mange kvinner vil jo selvsagt se på dette som attraktivt. Men utfra et feministisk perspektiv blir kvinner her gjort til objekter, til et utstillingsvindu for nytelse— og inntjening. Dessuten er dette på valentinsdagen ikke bare undertrykkende for kvinner, men også støtende for homofile menn. Det viser at det er bare den heterofile matrisen som anerkjennes, sier Hovden.

- Positive tilbakemeldinger

— Vi mente dette var en god måte å få oppmerksomhet rundt klubben på, og det funket. Vi har fått mange positive reaksjoner både fra kvinner og menn. Vi forsøker å gjøre mest mulig ut av samarbeidene med sponsorene våre, og denne gangen var det et samarbeid med en partner som selger undertøy, skriver Sander Mijnhijmer i RKC Waalwijk i en e-post til Aftenposten.

— Vi er samtidig klar over at dette ikke faller i god jord hos alle, men vi har ikke fått noen veldig negative tilbakemeldinger. Det er selvfølgelig en del som har spørsmål, men når vi forklarer bakgrunnen, har de forstått det.

Melissa Wiik: – Ikke kjønnsdiskriminerende

Stabæk-spiller Melissa Wiik – som i mange år har jobbet for å øke interessen for kvinnefotball i Norge – synes det er en original måte å markedsføre seg på. Hun tror at også Stabæks damelag hadde fått stor medieoppmerksomhet hvis de ble fulgt inn på banen av herremodeller i undertøy.

– Det hadde fått vel så mye oppmerksomhet hvis det var motsatt, så jeg føler ikke at det er kjønnsdiskriminerende. Klubben fikk jo oppmerksomhet, akkurat som de ønsket, sier Wiik til Aftenposten.

En talsmann for RKC Waalwijk forteller til Aftenposten at PR-stuntet ble gjort i samarbeid med en av klubbens sponsorer, som selger undertøy.

Professor Jorid Hovden tror reaksjonene ville vært utrolig sterkeste hvis noe lignende hadde skjedd i norsk eliteserie, for eksempel.

– Trolig ikke mulig i Norge

– Jeg tror ikke dette ville vært mulig i norsk idrett og i Norge, ut i fra hvor langt vi har kommet når det gjelder likestilling, sier Hovden – og legger til:

– Jeg skulle gjerne sett at det gikk an å gjøre det motsatt. At for eksempel de mannlige spillerne på Ajax leiet det nederlandske kvinnelandslaget når de skulle spille landskamp. Det ville nok være en utenkelig idé for de kommersielle aktørene som står bak dette.

PS! Kampen mot Emmen endte for øvrig med 0-1 tap for RKC Waalwijk, som ligger helt sist i nederlandsk 1. divisjon.

Hør den dagsferske episoden av Aftenpodden Sport hvor du får høre hvordan det er å få grisejuling i Holmenkollen og hvor Lionel Messi kanskje rappet straffe-ideen sin fra: