Det er far og sønn, som begge heter Sean og er trofaste Everton-supportere, som har bestemt seg for å få slutt på sponsoravtalen mellom ølmerket Chang og Everton FC.

Dette handler om en av sponsoravtalene med lengst historie i engelsk fotball. Og Liverpool-laget Everton spiller i selveste Premier League.

I England er Everton det eneste laget i den høyeste divisjonen som spiller med ølreklame på drakten. Ølprodusenten Chang betaler 16 millioner pund for å ha logoen sin på Evertondrakten i tre år. Dette er et beløp som lokale bedrifter i Liverpool ikke har mulighet til å betale for draktreklame.

Den lokale barbersalongen Sean & Sean får mye oppmerksomhet når de nå forsøker å samle inn penger slik at de kan få sin logo på Everton-draktene. Foto: BIGALCOHOL.EXPOSED / Pressebilde

Tar saken i egne henderDerfor har den lokale barbersalongen startet en kampanje med folkefinansiering som setter søkelyset på at alkoholreklame øker alkoholrelaterte skader for barn og unge. Den lille familiebedriften prøver nå å samle inn en tilsvarende sum som Chang betaler, for å få barbersalongens logo på Everton-drakten.

Klarer de det, ved hjelp av gode venner, og folk i inn— og utland, blir det en moderne David mot Goliat-historie.

Sean senior sier at han syns det er på høy tid at noen sier fra og beskytter barn fra alkoholreklame.

— Hvis ikke politikerne vil gjøre det, så får heller vi gjøre et forsøk.

Alle kjenner ølmerket – også barn

I Storbritannia er barn mer kjent med alkoholmerker enn kjeksmerker. Grunnen er at alkoholindustrien bruker et billion pund på markedsføring. Premier League som er verdens mest populære liga i verdens største idrett, er et eksempel på hvordan alkoholreklamen har fått en plattform til nå barn og unge, noe som mange beklager.

— Barns forbilder bør ikke være reklameplakater for alkoholindustrien, mener Birgitte Torbjørnsen i organisasjonen Idrett Uten Alkohol.

Romelu Lukaku og de andre Everton-spillerne profilerer ølmerket Chang hver gang de spiller for fotballkamper. Foto: Ap

Mina Gerhardsen i Actis, paraply for organisasjoner som jobber med rusfeltet, sier til Aftenposten:— Forskning viser at alkoholreklame knyttet til idrettsarrangement og helter påvirker alkoholforbruket, særlig hos unge. Undersøkelser fra Storbritannia viser blant annet at det senker debutalder og øker forbruk blant ungdom som eksponeres. En EU-studie viste at 13-14-åringer som var eksponert for alkoholsponsing av idrett, hadde 70 prosent større sannsynlighet for å drikke som mindreårige enn andre. Norge har forbud mot alkoholreklame fordi den virker, og da særlig på barn.

- Det er store penger som skal samles inn. Tror du det i det hele tatt er mulig å erstatte Evertons sponsormerke?

— Initiativet med å erstatte alkoholgiganten Chang med en lokal barbersjappe ved hjelp av crowdfunding, er positivt. Kanskje blir David mot Goliat-faktoren for høy, men de har allerede kommet langt ved å få internasjonalt søkelys på problematikken rundt alkoholsponsing av idrettsarrangement.

Vil ha forbud

Forskning viser at alkoholreklame i idretten øker alkoholbruk blant barn og unge. Flere leger ønsker nå et forbud mot alkoholreklame i idretten. De barna som er mest kjent med alkoholreklame har fire ganger så stor sjanse for en risikofylt alkoholbruk som tenåringer.

For Sean og Sean ville det være en drøm som går i oppfyllelse dersom de får byttet ut logoen til Chang øl. For at drømmen skal gå i oppfyllelse, må de utfordre et stort multinasjonalt ølmerke. De har derfor startet en kampanje med kronerulling på Indiegogo for å samle inn penger.

Sean junior sier:

— Det er ganske trist når laget du elsker reklamerer for alkohol. Everton sender helt feil budskap til barn og unge.

Birgitte Torbjørnsen er glad for at Norge er et land med sterk regulering av alkoholreklame.

— I andre deler av verden bruker alkoholindustrien enorme pengebeløp på slik reklame, ikke minst på idrettsutøvere og idrettsarenaer.

— Når man ser alkoholreklame på draktene til sunne, sterke idrettsfolk, kan man få et inntrykk av at alkoholbruk er sunt, sporty og trendy.

Mer opptatt av logoen

— Dette er et flott tiltak, men jeg bruker ikke mye tid og energi på denne saken. Dette er et bryggeri, ikke et ølmerke. Det blir som Hansa, som har øl og brus. Supporterne flest tenker mer på klubblogoen, ikke hva som står på sponsorplass, sier Helge Grunnevåg, leder i den norske supporterklubben til Everton.

- Men er det generelt for mye reklame for øl i fotballsammenheng?

— I Premier League er det jo det. Det engelske fotballforbundet har en sponsorpakke der, blant annet med Carlsberg som sin offisielle sponsor. Du ser at det reklameres på øl over alt, om det ikke er på drakten. Det er en annen kultur og andre regler i Storbritannia. Det er bare sånn det er, legger han til.

Grunnevåg forteller om en hendelse i hjembyen Haugesund, der en pub hadde hengt opp en Liverpool-drakt. Det ble rapportert. Tolkningene er annerledes her i landet.

— Manchester United reklamerer for et vinmerke. I avtalen mellom Chang og Everton, har de fotballskoler for fattige barn i Thailand. Chang betyr elefant på thai. Dette er et thailandsk bryggeri.