5. august starter OL i Rio med åpningsseremoni. Den påfølgende dagen starter kampen om medaljer i hele 42 disipliner i 28 forskjellige idretter. Under OL i Rio skal det kjempes i hele 306 medaljeøvelser.

Som under forrige OL, er det TV 2 som skal lede folket gjennom de 17 olympiske dagene. Erik Thorstvedt og Ingrid Halstensen skal lede sendingene fra TV 2s studio midt i OL-parken i Rio — som eneste tv-kanal sammen med amerikanske NBC. Totalt 60 medarbeidere skal ned til Brasil.

— Størrelsesmessig er dette utvilsomt det mest omfattende vi har gjort. Sommer-OL er fire ganger større enn vinter-OL. Opptil 40 konkurranser går samtidig på det meste. Vår jobb blir å guide seerne og gi dem oversikt, sier TV 2s OL-sjef, Christine Espeland til Aftenposten.

Prioriterer «norske» øvelser

Totalt skal tilbyr IOC 5600 timer direkte fra OL. Både på hovedkanalen og Sportskanalen går OL-sendingen døgnet rundt.

TV 2S OL-SJEF: Christine Espeland. Foto: TV 2

— I tillegg får seerne masse idrett live på TV 2 Sumo, altså de øvelsene vi ikke får plass til på TV 2 - og det er mange, sier Espeland.For med opptil 40 konkurranser som går samtidig, må noe vike. TV 2s OL-sjef forklarer at det er grenene med norske deltakere som vil bli prioritert. Men samtidig har kanalen en målsetting om å løfte hele OL og skape interesse for alle de store internasjonale grenene, for eksempel tennis, basketball, turn, boksing og fotball.

— Vi vet jo at håndballjentene er populære og garantert vil gi høye seertall. Det samme vil roing, sykling, svømming, bryting, seiling, friidrett og de andre øvelsene med norske medaljehåp. Jeg ser heller ikke bort ifra at en nykommer som rugby eller en voksende idrett som landhockey kommer til å bli en hit. Alle husker hvordan interessen for fekting gikk til værs under OL i London, sier Espeland.

Reklamepauser

Men i år som sist må seerne tåle reklamepausene. For den som ikke er vant med reklamepauser når man følger med på idrett, kan dette bli irriterende.

Regelverket sier at man kan sende 12 minutter med reklame i timen, og det skal TV 2 forholde seg til. Reklamen skal tilpasses hendelsene.

NYHETER FRA RIO: Arill Riise leder nyhetssendingene fra Rio. Foto: NTB Scanpix

— Reklamen skal tilpasses det sportslige, enten det er stopp i spillet eller naturlige pauser. Her jobber vi aktivt sammen med kommentatorene våre for å finne de beste løsningene og har etterhvert funnet en form, som gjennom Tour de France. Annonsørene har jo alt å vinne på at seerne blir fornøyde, understerker TV 2s OL-sjef.

Forholdsregler

Og selv om hovedkanalen skal sende OL døgnet rundt, vil ikke det si at nyhetene går ut. TV 2 sender nyhetsanker Arill Riise til Rio, og nyetssendingene blir tilpasset idrettene.

Ellers har det vært store medieoppslag i forkant av mesterskapet som går på den politiske situasjonen, zika-viruset og den generelle sikkerheten til de tilreisende. TV 2 har også tatt sine forholdsregler:

— På samme måte som før alle mesterskap lager vi egne beredeskapsplaner og har god dialog med lokale myndigheter, UD og Sjømannskirken. Alle reisende er vaksinert. Nå i dagene før OL har IOC og arrangøren gjennomført en rekke øvelser og vårt inntrykk er at de har fokus på sikkerhet og gjør alt de kan for å vise verden hvilken fantastisk by og reisemål Rio er, sier Espeland.

Spente

Hun forteller at TV 2 er spente på interessen for et sommer-OL i august — også med tanke på tidsforskjellen.

NATTE-ØVELSER: Skal du se brødrene Ingebrigtsen i aksjon, må du mest sannsynlig opp om natten. Foto: NTB Scanpix

— Hvor mange vil for eksempel følge med på øvelsene om natten? Friidretten starter som regel klokken 01.00 norsk tid. Med fem timer tidsforskjell vil de mest attraktive internasjonale øvelsene gå på perfekt tv-tid i Brasil, men om natten i Norge, sier Espeland.

Årets OL er for øvrig det siste som vises av TV 2 for denne gang. I fjor høst ble det klart at Discovery kjøpte rettighetene for OL til og med 2024 for 1,3 milliarder euro.