NORWAY CUP: — Jeg husker at jeg fikk et par svarte Viking Proff-sko i skinn før seriestart hvert år. Om de ble ødelagt, gikk jeg til skomakeren for å få fikset dem, minnes Reinert Grindvik, lagleder i Fana IL.

Slik er det ikke lenger. For dagens spillere er ikke fotballskoene bare en bruksgjenstand, det er mote. Og forbruket, det er høyt. Juniorspiller på Fana, Erlend Aase (17), har kanskje bare to par fotballsko med seg på Norway Cup, men hjemme i Bergen har han etterlatt fire-fem par til.

Det er han langt fra alene om. Lagkameratene hans sier det samme, og anslår at de bruker mellom fire og fem tusen kroner i året på å sikre seg de kuleste skoene på markedet.

— Å ha de riktige fotballskoene er viktig. Det kan fortelle mye om hvem du er. Som fotballspiller bruker alle samme uniform, så fotballsko er den eneste måten å vise identitet på, sier Aase.

Nye sko til Norway Cup

I Fanas sovesal på Karlsrud skole viser han og lagkameratene Thomas Hille (16) og Martin Kirkebirkeland (17) frem både sine egne og lagkameratenes sko. Alle regnbuens farger er representert, og fasongene like variert.

INNGRAVERT: Thomas Hille (16) har navnet sitt inngravert i fotballskoene sine. Foto: HÅVARD BJELLAND

Utvalget er dog langt fra tilfeldig. Hilles sko, med hans eget navn inngravert på sidene, er i samme farge som keeperdrakten, mens Kirkebirkelands favorittpar er et par som ennå ikke er å finne i norske butikker. Han kjøpte dem i London.— Jeg brukte dem for første gang her på Norway Cup. Jeg fikk gnagsår, sier Kirkebirkeland og ler.

Han vurderte å heller kjøpe Pumas rosa og lyseblå sko, men sto over da han ikke visste om det var toppmodellen.

— Det har litt å si på kvaliteten. En ordentlig sko holder mye lenger, sier Kirkebirkeland.

Bevisst strategi

Fana-guttene, som har full kontroll på hvilke sko stjernene bruker, er kanskje mer opptatt av fotballsko enn den jevne fotballspiller. Men de er ikke alene om å være ute etter å ha de mest trendy skoene på markedet. Det sier André Gullord som er daglig leder i Steve Perryman Sport i Bergen. Han har solgt fotballsko i over 20 år.

— Jeg antar at en gjennomsnittsungdom mellom 13 og 23 år kjøper to par sko i løpet av året. Disse kan koste mellom 800 og 2500 kroner, sier Gullord, som sier at det er en bevisst strategi fra leverandørene.

— Leverandørene er veldig bevisste på å bytte fargene ut ofte. Nike skifter, for eksempel, farge på modellene sine hver tredje måned. Det er nok helt bevisst for å lokke til seg fotballspillere som er opptatt av å ha de nyeste fargene, sier Gullord.

Adidas, som sammen med Nike er de to største leverandørene av fotballutstyr, skifter ut fargene på sine modeller hver fjerde til femte måned.

— Markedet etterspør mange farger, rett og slett fordi unge fotballspillere ønsker det. Fotball er mote og sko er mote, så det er helt naturlig, sier Thomas Mietinen, markedssjef i Adidas Group Norge.

Markedsfører seg via stjernene

Men catwalken er byttet ut med fotballbaner, og modellene heter Cristiano Ronaldo og Lionel Messi. De store stjernene har stor påvirkningskraft på unge spillere, og leverandørene er svært nøye på å markedsføre seg via dem. Det fikk vi se mange eksempler på under VM tidligere i sommer.

— Leverandørene kom med nye modeller til fotball-VM og mange nye farger. Slikt gir oss et mersalg, fordi barn og unge vil ha de samme skoene som stjernene. Mange vil heller ha den skoen som Messi og Ronaldo har, i stedet for den skoen som faktisk sitter best på foten, sier Gullord.

— At vi har et samarbeid med en superstjerne som Messi er helt uvurderlig. I Norge har jo vi også en avtale med store klubber som Rosenborg og Vålerenga. De er alle med på løfte interessen for våre produkter, sier Mietinen.

Trener frykter for motepress

Fana-trener Reinert Grindvik er redd for at det skal bli for viktig blant unge spillere å ha "riktige" sko.

Grindvik, som er trener for Fanas guttelag, er ikke særlig begeistret over unge fotballspilleres interesse for fotballsko. Han frykter at et for stort fokus på det, vil føre til motepress innad i laget.

— Jeg har bare observert dette fra sidelinjen, men det kan virke som om det er litt press. Å ha de riktige skoene er tydeligvis veldig viktig, sier Grindvik, og legger til:

— Leverandørene er svært bevisst på hvem som er i målgruppen, og markedsfører seg deretter. Det gjør at ungdommene er mye mer opptatt av det. Om man viser et bilde av en proffspiller til en ungdom, så er sjansen like stor for at han vet hva skoene heter som at han vet hvem spilleren er.

Påstanden om motepress støttes ikke Steve Perryman Sport-sjef André Gullord. Han har selv vært trener for flere aldersbestemte lag, og har aldri opplevd at hvilke sko man bruker er et problem.

— Jeg har trent fotballag selv, og jeg har aldri opplevd noe mobbing på grunn av skomodeller. Det handler, som alltid, mer om personen oppi, sier Gullord.

Han mener de store leverandørene, som Nike og Adidas, er flinke til å legge til rette for at man kan få gode og kule sko til en rimelig penge.

— Undermodellene er nesten helt like som toppmodellene, den største forskjellen er sålen og knottesystemet. Derfor kan man nesten ikke se forskjell på en sko til 800 kroner og en til 2500 kroner på avstand. Leverandørene har gjort en god jobb der, sier Gullord.

Fakta:

Dette er sommerens mest trendy sko:

Daglig leder i Steve Perryman Sport har daglig blitt nedringt av kunder som ønsker de nye skomodellene som ble lansert i forbindelse med VM.

Her er de fire skomodellene flest har ønsket seg:

1. Nike Magista

2. Nike Mercurial Superfly

3. Adidas Predator Instinct

4. Adidas F50 Adizero