WENGEN (Aftenposten): Verdenscupen i Wengen: Vilt, vakkert og veldig vanskelig å vinne – spesielt om man er norsk.

— Min generasjon har en kode å knekke her, innrømmer Kjetil Jansrud før rennene i den sveitsiske alpinbyen.

I mange år har de sportsinteresserte sett dramaene fra utforen i Wengen og fått med seg navn som Hundschopf, Minsch-Kante og Haneggschuss. Men bare én gang har en nordmann vært aller raskest ned Lauberhorn-løypa. I 1999 var Lasse Kjus verdens beste alpinist – ikke bare i et VM i USA som han dominerte totalt, men også i Wengen.

Statistikken er ikke så veldig mye bedre i slalåm. Stein Eriksen vant to ganger lenge før det ble faste TV-sendinger (1951 og 1952), men i nyere tid er det bare Kjetil André Aamodt som har klart kunststykket (2000). I tillegg står Norge med tre seire i kombinasjonen (Kjus 1999 og Aamodt 2002 og 2003). Men det var mens man bare slo sammen tidene fra utfor og slalåm. Fra 2005 har superkombinasjon vært på verdenscupprogrammet i Wengen.

Aamodts hypotese

I Lauberhorn-utforen kjører man lengst og fortest av alle verdenscupløypene, men den er jo like vond og vanskelig for alle. Alpin-nestor Finn Aamodt har det han kaller en hypotese om hvorfor Wengen og Norge ikke passer så godt sammen:

— Det er en lang naturløype med veldig mye variasjon. Vi har ikke så mange nordmenn som har vokst opp i slike løyper, vi er bedre på preppet underlag. Det er mange flere mellomeuropeere som har denne bakgrunnen. Jeg tror det handler mye om naturlig behendighet på ski.

Timing er et nøkkelord i de fleste idretter, i Wengen trekker Aamodt spesielt frem det å komme riktig inn på det lange glidpartiet på den lange og kjente veien som ofte kuttes vekk av TV-produsentene fordi det ikke er nok action der.

En utfordring

— Treffer du ikke der, kan du fort miste et halvt sekund, sier Aamodt og får støtte av Robert Reid som er ansatt i en vitenskapelig stilling i alpinseksjonen i Norges Skiforbund:

— Utforen i Wengen har vært en utfordring for oss. Det handler nok om mange faktorer, men én del er luftmotstand. Løypa er preget av mye glid, og vi må bevisstgjøre løperne på hvor mye luftmotstand betyr. Vi vet at det er noen nøkkelpunkter i løypa vi må ta tak for å sikre at løperne tar med seg hastighet inn på glidpartiene, sier Reid.

Kjetil Jansrud var for bare få år siden håpløst langt bak de beste i Wengen. Søndag er han en klar vinnerkandidat. I går var han raskest av alle på den offisielle treningen, men løypa var kortet veldig ned.

— Det er en spesiell utfor, både med tanke på lengde og innhold. Men er man en god skiløper, skal det ikke være av altfor stor betydning. Vi nordmenn er, som Aamodt nevner, ikke vant med hverken lengde eller den naturlige variasjonen. Men jeg tror heller ikke de andre nasjonene trener så mye mer på dette. I Wengen er det utrolig vanskelig å få tid og innslipp til å trene i renntraseen.

Ledestjerne

— Utøvere lærer av hverandre, og om man ikke har lykkes i å knekke koden på en bakke, så er det en som må gjøre det først. Det virker som Wengen er en bakke vi nordmenn, i alle fall denne generasjonen, ikke helt har funnet ut av. Det kan utgjøre de små tiendedelene som skiller en 5. plass fra en seier, sier Jansrud.

-Mine egne prestasjoner har ikke vært gode i denne bakken, med en 13. plass som beste resultat. Det er ikke en favorittbakke, men det samme kunne sies om Lake Louise, og der gikk det jo tålelig bra denne sesongen, legger Jansrud til.

Tålelig bra? Jo, det må man vel kunne kalle det når man vinner både utfor og super G.

— Jeg håper uansett å gjøre saken du skriver på nå til skamme denne helgen, slår OL-vinneren i super G forrige vinter fast.

Urolig slalåm

Men dette handler altså ikke bare om den beryktede utforløypa. Det er like vanskelig for nordmenn å vinne slalåmrennet her. Vi slipper igjen til pappaen til den eneste som har klart det i nyere tid:

-I andre bakker kan man få ro i fire-fem porter, men her forandrer det seg hele tiden. Det er så krevende å få flyten. Men bakken kan passe Henrik Kristoffersen veldig godt, akkurat som den gjorde for Kjetil. De har begge det jeg kaller en crazy behendighet i kjøringa si. De er/var flinke til å hente seg inn i vanskelige situasjoner. Det er sjelden å få frem slike slalåmkjørere i Norge. Jeg tror mye kommer an på hvor variert man har kjørt på ski. Hvor mye man har lekt mye i skogen, kjørt kuler, for å nevne noe, forklarer Finn Aamodt.

Som om ikke løypa er utfordrende nok, har altså værgudene snudd opp ned på programmet. Det er meldt både mye vind og mye snø de neste dagene, og utfordelen på dagens superkombinasjon kan bli superkort.

-Jeg håper bare på at vi får rettferdige renn når det gjelder vær og forhold. Jeg føler meg i hvert fall veldig klar, og vi har egentlig ingen unnskyldninger om vi ikke lykkes, slår Kjetil Jansrud fast.

Raskest, men ikke perfekt

Kjetil Jansrud var godt fornøyd med bestetid i den andre treningsomgangen i en sterkt forkortet Lauberhorn-løype i Wengen i går. Han var 45 hundredeler foran østerrikeren Matthias Mayer og 96 hundredeler foran sveitsiske Carlo Janka som hadde ledelsen frem til Jansrud satte utfor. – Jo da, jeg skal ikke klage, for det var ganske bra nå, men jeg kjørte ikke en helt perfekt omgang. Jeg tror nok at Matthias Mayer var bedre enn meg, selv om han endte bak på resultatlisten. Han la igjen veldig mye helt øverst i traseen, men fikk opp farten etter det, sa Kjetil Jansrud. På den aller første treningen i Lauberhorn-løypa tirsdag kjøre Jansrud inn til 3.-plass. Han har vunnet fire av fartsrennene i verdenscupen i år. Han har også bokført to annenplasser.

Været kan spille hovedrollen

Værmeldingen har fått arrangørene i Wengen til å kaste om på verdenscupprogrammet. Superkombinasjonen går som etter planen i dag, men det er ventet besøk av en ekstrem fønvind som bærer navnet Guggiföhn. Den er ventet å komme med en fart av 110-130 km i timen. Vinden kommer når det blåser fra sørøst eller øst i stedet for vest eller sørvest som er det mest vanlige. Hvorvidt den vil få noe å si for dagens renn, er ikke sikkert. Men de tildels store snømengdene som er ventet å falle natt til lørdag vil garantert by på utfordringer. Derfor er utforen flyttet fra lørdag til søndag mens slalåmen er flyttet motsatt vei.

Hirscher dropper superkombinasjonen

Østerrikeren Marcel Hirscher, som leder verdenscupen sammenlagt, stiller ikke til start i dagens superkombinasjon. I likhet med landsmannen Benjamin Reich kjører Hirscher kun morgendagens slalåm. Det betyr at Kjetil Jansrud kan ta mye inn på Hirscher i sammenlagtcupen. Foran Wengen-helgen leder Hirscher med 836 poeng. Jansrud er nummer to med 624 poeng mens tyskeren Fritz Dopfer på tredje har 506 poeng. De største favorittene i dag er franske Alexis Pinturault, Ted Ligety fra USA og sveitseren Sandro Viletta (regjerende olympisk mester).