Anja Sønstevold (t.v.) og Guro Reiten var nøkkelspillere hos årets suverene seriemester, LSK Kvinner. Nå kommer det penger. Vegard Wivestad Grøtt, Bildbyrån

Norske fotballedere ville ikke gi mer penger til kvinnene. Men i dag dro de inn gigantavtale på egen hånd: – En stor dag!

Fotballpresidenten og fotballtinget ville ikke øke budsjettet. Men da kvinnefotballens egen organisasjon selv fikk ansvaret for å skaffe penger, endte de med en kjempeavtale på 50 millioner kroner.

ULLEVAAL STADION: Siden sommerens EM har debatten om norsk kvinnefotballs fremtid tidvis holdt høy temperatur. Et av de sentrale spørsmålene har vært om det er kommersiell interesse for klubbfotballen på damesiden.

Les også

Ola Bernhus kommenterer: Endelig skal det satses på kvinnefotballen i Norge

Onsdag kom en nyhet som kan tyde på at svaret er ja: OBOS skriver under en femårsavtale med en totalverdi på opp mot 50 millioner kroner med Serieforeningen for kvinnefotball (SFK).

Avtalen er historisk og den klart største klubbene på kvinnesiden har inngått med en samarbeidspartner.

– Det er en stor dag for kvinnefotballen. Det er ekstremt viktig for oss at en aktør som OBOS går inn og viser at de virkelig vil investere i produktet vårt. Midlene som kommer inn er helt avgjørende for at vi skal kunne løfte kvinnefotballen i Norge. Så er også signaleffekten viktig, at en så stor aktør vil investere i oss som et kommersielt produkt, sier Hege Jørgensen, daglig leder i SFK.

På pressekonferansen onsdag satt en tydelig fornøyd Jørgensen. Hun var så stolt at hun nesten var på gråten, der hun presenterte den nye avtalen.

Representanter fra Toppserien sammen med Hege Jørgensen (nr. seks f.v.) fra Serieforeningen for kvinnefotballen og adm.dir. i OBOS, Daniel K. Siraj. Ole Berg-Rusten, NTB scanpix

Flere kommer etter

De 10 årlige millionene skal deles i to ulike deler. Én sum overføres direkte, mens en annen skal OBOS og klubbene bruke sammen på ulike prosjekter, som for eksempel besøk til breddeklubber og publikumsprosjekter.

Klubbenes interesseorganisasjon vil nå jobbe videre med å sikre flere samarbeidsavtaler.

– Denne avtalen gjør at vi får en trygghet i bunnen, men vi må utvide nettverket vårt videre. Vi jobber parallelt med flere aktører og håper å lansere flere avtaler, sier hun.

Norsk Tipping-direktørene Åsne Havnelid og Tonje Sagstuen skrev i en kronikk i Aftenposten tidligere i høst at selskapet kommer til å dreie sponsorstøtten sin over til kvinnefotballen.

I den henviste de til Aftenpostens sak i sommer, hvor det kom frem at for hver spillerutvikler som jobber med jenter i ungdomsfotballen i toppklubbene, er det 25 som jobber med gutter.

Dette var debatten OBOS fikk med seg. På pressekonferansen fortalte konsernsjef i OBOS, Daniel Siraj om at man hadde to valg. Enten kan man sitte å se på debatten, eller du kan gjøre noe med det.

– Det har vært en debatt på om Toppserien er kommersiell interessant. Da er det opp til oss å gjøre den kommersiell interessant, sier Siraj.

Synsam og Select har allerede skrevet avtaler med kvinneklubbene i høst.

Hege Jørgensen i Serieforeningen for kvinnefotball er meget godt fornøyd med den nye avtalen med OBOS.

NFF-salget gikk trått

Helt frem til i høst er det Norges Fotballforbund som har hatt ansvaret for å selge de kommersielle avtalene for Toppserien.

Salget har imidlertid gått trått, og innenfor kvinnefotballen har man hatt et inntrykk av at NFF-apparatet ikke har hatt all verdens av tro på produktet de skal selge.

Slik har også spillerne følt det, mener Stabæks Melissa Bjånesøy.

– For å være helt ærlig, så er det noe man har følt på en stund. Det er ikke bare EM i sommer som gjør at vi føler at noe må skje. Vi har følt at noe har måttet skje en stund nå, sier hun.

Debatten rundt kvinnefotballen har altså pågått i noen måneder, men Bjånesøy mener NFF har vært litt for lite konkrete på hva de ønsker å oppnå.

– Det har liksom ikke kommet noen skikkelige tiltak. Da føler man at man ikke er så mye verdt. Det er ikke så kult. Når det plutselig blir smelt masse penger på bordet, så føler man plutselig det motsatte. Vi føler vi gjør det vi kan med midlene og tiden vi har til rådighet, sier Stabæk-spilleren.

Dette er noe NFF tar på alvor.

– Troen, engasjementet og forsøkene med å kommersialisere Toppserien har vært der, men vi må ta kritikken på alvor. Vi har hovedsponsoravtale og TV-avtale, men det har vært dårlig respons i store deler av markedet, har fotballpresident Terje Svendsen forklart til Aftenposten.

I september fikk serieforeningen derfor muligheten til selv å selge sponsoratene, en ordning man allerede ser frukter av.

Forslag falt på Fotballtinget

På Fotballtinget i mars falt Arna Bjørnars forslag om å øke støtten til kvinnene med 6 millioner kroner i året.

I forslaget til inndekking ønsket de å budsjettere med 3,8 millioner kroner i økte kommersielle inntekter og et ligasponsorat for Toppserien.

Fotballpresident Svendsen gikk imidlertid mot forslaget, og han fikk flertallet i tingsalen med seg.

– Jeg er kjempeskuffet over at ikke presidenten går ut og viser mer tro på at vi skal få til den kommersielle satsingen på kvinnesiden. Det ville vært et kjempeviktig signal, men nå gjør han det motsatte, sa Synnøve Tverlid, leder i bergensklubben.

– Vi kan ikke bare vedta at vi skal klare å øke de kommersielle inntektene med 4 millioner kroner, svarte fotballpresident Terje Svendsen.

Han la til at han hadde troen på at de ville klare å skape økte inntekter. Nå ser det ut til å realiseres.

– Det viste seg at vi fikk det til. Det er utrolig gøy. Vi har visst hele tiden at produktet er verdt å satse på, men timingen er veldig god nå, sier Hege Jørgensen.

Hør hvorfor NRKs kommentator ikke liker å høre seg selv kommentere skirenn: