Vitensporten er et samarbeid mellom Institutt for idrettsvitenskap og kroppsøving ved Universitetet i Agder (UiA) og Fædrelandsvennen.

VITENSPORTEN: Prøv å høre etter neste gang du overværer en trening eller en kamp innen barne- og ungdomsidretten. Nesten uavhengig av idrett eller aldersnivå kommer dere til å høre trenerne rope ulike varianter av «bra jobbet!» Denne typen generelle og lite spesifikke tilbakemeldinger har blitt svært utbredt i barne- og ungdomsidretten, selv om de har begrenset effekt.

Hva er det trenerne egentlig roser utøverne for? Det er ikke alltid så lett å vite. Var det driblingen som var bra? Var det avgjørelsen om å skyte? Var det plasseringen av skuddet? Var det kanskje det at ballen havnet i mål? Utøverne vet det sannsynligvis ikke heller. Uten å vite hvorfor en får ros kan det bli vanskelig å dra noe læring fra situasjonen. Det er ikke alltid så lett for barn å sette fingeren på forskjellen mellom den gangen de fikk ros og den gangen de fikk kjeft. Så klart havnet ballen i mål den ene gangen og ikke den andre. Men kanskje utøveren gjorde akkurat det samme ved begge anledninger?

Her er vi inne på et annet problem angående tilbakemeldinger i barne- og ungdomsidretten, de har en tendens til å være resultatorienterte framfor prosessorienterte. Noe som betyr at utøverne roses for målene de scorer og ballene de vinner istedenfor å roses for valg av strategi, innsats, eller taktisk forståelse. Det er spesielt problematisk når treneren roser utøvere som lykkes til tross for dårlige valg og kritiserer utøvere som mislykkes til tross for gode valg. Slik atferd vil gjøre det vanskelig for utøverne å forstå hvilke handlinger verdsettes og kan hemme deres utvikling.

Hvorfor gir vi tilbakemeldinger?

Men hvorfor gir vi tilbakemeldinger? Hva er det vi ønsker å få fram med dem? For mange handler det utelukkende om anerkjennelse og skryt, men det vil ikke gi utøveren en forståelse for hvor hen er eller hvor hen skal. Treneren bør derfor ha en veiledende rolle og gi framovermeldinger som sier noe om hvordan utøveren kan arbeide videre for å øke sin kompetanse.

Men er ikke målet med barneidretten å ha det gøy og skape gode minner? Jo, til en viss grad, men idrett har så mye mer enn det å by på. Det er gøy å oppleve mestring, og hvis vi skal meste aktiviteten eller delferdigheter innen den trenger vi ofte hjelp fra en som har mer erfaring enn oss. Idretten skal også være en arena hvor vi lærer at innsats fører til framgang og alle har noe å by på som gagner kollektivet.

Konkrete oppgaver = konkrete tilbakemeldinger

Det er enklere å gi tilbakemelding når utøverne vet hva de skal gjøre. Hvis utøverne har klare arbeidsregler å forholde seg til eller har fått en konkret oppgave de bør ha fokus på, kan tilbakemeldingene gjerne knyttes til de oppgavene. Hvis det jobbes med spesifikke ferdigheter eller mønstre på trening, kan det være lurt å gi tilbakemeldinger på det. Men her blir det viktig å ikke begrense utøvernes kreativitet for mye, og gi konkrete tilbakemeldinger når de finner på innovative løsninger.

Vi bør tenke gjennom hvordan vi gir tilbakemeldinger. De bør være konkrete og konstruktive for å ha ønsket effekt. Det samme gjelder både ros og kritikk. Kritikk uten veiledning er bare kjefting og kan ha en destruktiv effekt. Det er viktig å bruke de anledningene en får til å gi konkrete tilbakemeldinger som kan føre til framgang for utøverne. Her vil noen kanskje tenke at de sløser vekk dyrebar treningstid ved å stoppe og prate for mye. Men vi bør heller reflektere over hvor mye tid vi sløser vekk ved å ikke ta oss tid til å gi tydelige tilbakemeldinger; fordi det vil være med å redusere treningseffekten.

Så er det viktig å huske at alle bør få kvalitetsfeedback, ikke kun de beste. De med minst erfaring og kompetanse er kanskje de som trenger mest oppfølging og tilbakemelding. De blir kanskje aldri profesjonelle utøvere, men det er heller ikke (det eneste) målet med barne- og ungdomsidretten.

Her under kan dere se en oversikt over hvordan en kan gi gode tilbakemeldinger som hjelper utøveren til å reflektere over læringsprosessen og strategiene sine:

Tilbakemeldinger bør …

… være på områder det er mulig å gjøre noe med

… være knyttet til atferd og prestasjoner, ikke person(lighet)

… være troverdige

… komme jevnlig, variert og i passe mengde

… være beskrivende/illustrative

… være ikke-dømmende

… være veiledende

… være lett å forstå

… være tidsmessig tett koblet til atferden

… være knyttet til målsettinger

Artikkelforfatter Aron Gauti Laxdal er førsteamanuensis ved Institutt for idrettsvitenskap og kroppsøving ved Universitetet i Agder. E-post: aron.laxdal@uia Foto: UiA
Tommy Haugen er professor ved UiA. E-post: tommy.haugen@uia.no Foto: UiA