VIKERSUND: Peter Prevc vant også søndagens Vikersund-renn. I sistehoppet fløy han ned til 249 meter, men maktet ikke å holde seg stående.

Sloveneren hoppet med bakvind, og dermed også høy fart. Det førte til en høy svevkurve og høy fart i landingen.

Prevc måtte nedi med både rumpe, rygg og hode.

— Akkurat nå går det bra med kroppen, men vi får se om et par timer da jeg får slappet litt av og adrenalinet er på vei ut av kroppen, sa Prevc umiddelbart etter hoppet.

Renndirektør Walter Hofer. Foto: NTB Scanpix

Vil endreFIS' renndirektør Walter Hofer (60) var godt fornøyd med gjennomføringen av søndagen, der hele 10 mann var over 240 meter og det bare var noen få kulhopp.

— Dette er på grunn av endringene vi gjorde med hoppet. Det var en fantastisk prestasjon av utøverne i dag. Det var dette vi ville se. Det var også mye enklere å sette farten i dag, på grunn av forholdene. Vi kunne tillate litt lange hopp, fordi vinden var stabil, sier Hofer.

— Det var bare ett unntak. Peter Prevc hoppet for langt til at han klarte å stå. Det var ikke bra, sier Hofer.

Nå vil han at profilen i bunn av Vikersundbakken skal endres.

Som bildet viser går overgangen lenge i samme bue, før den blir veldig skarp på slutten inn mot fallgrensa og u-punktet. Regelverket sier at det maks kan være 135 meter fra hoppkanten til u-punktet. Hvis ikke kunne fallgrensen vært lavere og overgangen jevnere. Foto: Mats Slaastad Birkelund

Overgangen er lenge slak, før den blir utrolig brå fra omtrent 260 meter. Prevc sa at dette bidro til at han falt bakpå i landingen. Den brå overgangen bidro til et enormt press.

Måtte endre

Hofer vil nå gjøre overgangen mer jevn og dra den lengre ut fra bakken. Endringen vil føre til at vinkelen på 255 meter vil være noe flatere, for at bakken skal være innenfor regelverket.

Vikersundbakken kan ikke graves dypere i henhold til FIS' regelverk.

— Med en jevnere overgang ville nok Prevc hoppet litt kortere og klart å stå. For oss vil denne endringene gjøre det enda enklere å kontrollere sikkerheten til hopperne. Får de oppdrift der nede, skal det ikke mye til for at de lander helt flatt slik bakken er nå, på grunn av at overgangen blir så brå på slutten, sier Hofer.

Rennleder i Vikersund, Ole Gunnar Fidjestøl, ønsker også å gjøre overgangen mer jevn. De hadde opprinnelig gjort det slik, men måtte torsdag fylle på mer snø endre på grunn av at bakken ikke var innenfor regelverket.

Bakken i Vikersund er tegnet med denne brå overgangen, og har vært slik siden den ble bygget.

Bakkerekorden til Anders Fannemel overlevde i helgen. Snart er det ny konkurranse i Planicia, som ønsker ny verdensrekord. Foto: NTB Scanpix

For å endre på dette må Vikersund sende inn en søknad om å endre profilen. Den vil de trolig få godkjent.I fremtiden er Vikersundbakken også klar til å bygges dypere. Da må FIS utvide regelverket sitt, og det kommer neppe til å skje på noen år.

Rekordjaget fortsetter i mars

Fortsatt skal det likevel være mulig å sette verdensrekord innenfor dagens regelverk.

Andreas Stjernen landet på 249 meter, og mente han kunne landet trygt enda noen meter lenger ned i bakken med rette forhold. Altså ikke bakvind, høy f, som Peter Prevc hadde.

Verdensrekordjaget fortsetter garantert i Planica i mars. De tørster etter å ta tilbake rekorden. Prevc landet på 248,5 med nedslag i fjor.

— Ja, det er mulig å hoppe fem meter lenger der med oppdrift, sier han.

Ofte er det nettopp oppdrift i Planica. Det taler for lav fart og en riktig svevkurve.

— Jeg går ikke rundt med et mål om å ta verdensrekorden. Da ender man til slutt på sykehus. Vi får hoppe, og se hvor langt det går da vi kommer dit, sier Prevc.

Hør siste episode av Aftenpodden Sport som denne uken handler om dopingspørsmål mot norsk dominans, svensk ski-tyveri i Kollen og Høgmos ferd mot giljotinen: