Prosessen rundt norsk fotballs nye TV-avtale som skal gjelde fra 2017 er i full gang, og nå er Brann tydelige på hvilken hovedendring de vil ha.

I dag fordeles inntektene fra TV-avtalen til klubbene 50 prosent flatt, og 50 prosent etter tabellplassering. I eliteserien får bunnlaget 6,4 millioner kroner i år, mens vinneren får 20,4 millioner kroner.

Brann ønsker seg i stedet en fordelingsnøkkel i retning av det som blir gjort i Premier League, der 50 prosent fordeles flatt, 25 prosent fordeles ut fra tabellposisjon og 25 prosent ut ifra TV-visning.

Som kjent er Brann sammen med Rosenborg det klart mest interessante TV-produktet, og blir ofte flyttet rundt. Dette bør vises igjen når TV-pengene skal fordeles, mener Brann.

— Hvis vi får en større del av kaken, får andre mindre. Det kan vi bruke til å gjøre opplevelsen på Brann stadion enda bedre, noe som er bra for norsk fotball, sier Eivind Lunde, styreleder i Brann.

- Det kan også gjøre at Brann og de andre store klubbene får en sportslig fordel?

— Det kan det. Blant annet vil dette gi oss mer penger til spillerkjøp, sier Lunde.

— Det beste for norsk fotball

Branns daglige leder Vibeke Johannesen mener det er til det beste for norsk fotball dersom Brann og de andre store klubbene blir å se mer permanent i toppen av tabellen. Det var hun tydelig på under medlemsmøtet som Brann arrangerte for rundt 50 oppmøtte tirsdag kveld.

— Norsk fotball trenger lokomotiver. De andre synes det er fint om Brann, RBK og VIF kjemper i toppen. Vi må få lov til å være lokomotivene, og det vil øke interessen for norsk fotball. Det kan også gjøre at potten blir enda større neste gang, sa Johannesen. Hun fulgte opp med at hun mener Brann må tørre å komme med disse forslagene til endring av utbetaling av mediepenger.

— Vi må oppriktig talt få lov til lov til å være med på å løfte fotball. Det er kanskje derfor vi er der vi er som klubb, fordi vi ikke har tatt denne kampen før, sa Branns daglig leder.

Branns mediesjef Gorm Natlandsmyr illustrerte klubbens tanker slik på medlemsmøtet.

— Når Brann blir flyttet til mandagskamp skulle det vært en million på bok til oss. Det blir ikke verdsatt at vi er attraktive på TV, sa Natlandsmyr.

Ett av tre ben

Overfor BT utdypet Johannesen sitt synspunkt på temaet mediepenger. I tillegg til sponsorinntekter (34 millioner kroner i 2015) og tilskuerinntekter (17 millioner kroner i 2015), er medieinntektene Branns tredje viktige økonomiske ben å stå på.

— Når vi vet hvor interessante vi er for medieavtalen, og våre kamper blir flyttet, bør vi få litt igjen for det. Da vi spilte kvalifisering i fjor, var det nok ikke sånn at TV syntes det var negativt.

Johannesen mener det er til det beste for norsk fotball om Brann får mer av mediepotten, og mener også det er rettferdig ut ifra ressursene Brann legger ned for norsk fotball.

— Vi bruker store midler på å skape en attraktiv ramme rundt kampene våre, som er positivt for norsk fotball når medierettighetene skal selges, sier Johannesen. De rammene kommer ikke av seg selv, understreker hun.

— Vi jobber beinhardt, og har folk ansatt for å få det til. Når andre lag kommer til oss, setter de pris på rammene på Brann Stadion, og når vi reiser rundt, kommer gjerne flere tilskuere enn det som vanlig er på kampene.

Branns daglige leder sier en endring med større fokus på det kommersielle ikke nødvendigvis vil favorisere de store klubbene.

— Mange klubber kan gjøre seg attraktive med gode rammer. Det er ikke bare sportslig suksess som avgjør, sier Johannesen.