LILLEHAMMER: En OL-sesong står for døren for langrennsheltene, og for Therese Johaug begrenser ikke suksessen seg til skiløypene.

Sist vinter lanserte hun sin egen hanskekolleksjon, og salget har ifølge manager Jørn Ernst gått over all forventning.

— Jeg synes det er veldig moro å komme med sin egen merkevare, og ikke minst sine egne hansker. Jeg styrer ikke så mye med det selv, og har folk rundt meg om gjør det for meg. Jeg er selvsagt litt med i prosessen, men i hovedsak er er det skiløper jeg er, sier hun.

Dagbladet har de siste ukene skrevet om planene om en utvidet klessatsing, med sokker og sportsundertøy som de neste aktuelle produktene.

Ifølge Johaug selv er det imidlertid ingen ny lansering på gang med det første.

  • Det er ingenting som er avklart ennå, og det er kanskje en drøm i fremtiden at jeg kan komme med noe mer enn hansker. Nå er det hansker jeg har og satser på, så får vi se hvordan ting utvikler seg i fremtiden, sier hun til Aftenposten.

Skiforbundets signerte nylig en avtale som gjør at langrennslandslagene fra og med 2015-sesongen skal gå i drakter med Bjørn Dæhlies navn på.

Både sokker og sportsundertøy er underlangt denne avtalen, og dermed må Johaugs team i forhandlinger med Active Brands (som gir ut Dæhlie-klærne) om de skal ha en egen kolleksjon.

  • Det er de som har rettighetene. Vi må ha en avtale med leverandøren om vi skal gi ut noe, vi kan ikke lansere noe innen sport uten at det er i samarbeid. Vi kan lansere produkter som omhandler fritid og mote, men skal det være relatert til langrenn og sport må det gjøres i samarbeid med dem, forklarer manager Ernst.

Han sier at de ennå ikke har gått i dialog med Active Brands, og at det er et stykke frem dit. Han tror ikke det blir lansert noe før Skiforbundets nye avtale trer i kraft.

Kommende sesong skal skilandslaget gå i klær fra Swix.