Lørdag barker Barcelona og Juventus sammen til Champions League-finalen, en kamp som har vokst seg til å bli én av de aller største begivenhetene på sportskalenderen.

Men er den største kampen i europeisk klubbfotball nå enda større enn Super Bowl?

Her er noen tall som sammenligner de to storkampene på hver sin side av Atlanterhavet:

TV-seere på verdensbasis:

Champions League-finalen: Rundt 165 millioner fulgte kampen i gjennomsnitt, mens kampen skal ha nådd ut til 360 unike brukere, ifølge UEFA.

Super Bowl: Rundt 160 millioner mennesker fulgte Super Bowl i februar 2014, ifølge Reuters.

Antall land der kampen kunne sees på TV:

Champions League-finalen: Mer enn 200 land, ifølge UEFA.

Super Bowl: 180 land, ifølge International Business Times.

Seertall og markedsandel i Norge:

Champions League-finalen: Gjennomsnitt rundt 300.000 seere de siste tre årene, og en markedsandel rundt 40 prosent, ifølge Viasat.

Super Bowl: Gjennomsnitt rundt 54.000 seere de siste fire årene, og en markedsandel rundt 40 prosent, ifølge Viasat.

*Super Bowl sendes midt på natten, noe som trolig påvirker seertallene kraftig.

Twitter-meldinger på verdensbasis:

Champions League-finalen: Rundt enn 8,4 millioner tweets, ifølge USA Today.

Super Bowl: Rundt enn 28,4 millioner tweets, ifølge Huffington Post.

*Super Bowl varer lenger.

— Super Bowl er mer enn sport

Siden 2010 har Champions League-finalen hatt flere tv-seere på verdensbasis enn Super Bowl.

Mona K. Solvoll er førsteamanuensis ved institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI. Hun påpeker forskjellene mellom de to gigantbegivenhetene.

Sånn ser det ut i pausen av Super Bowl. Her er det Katy Perry som synger i pausen av 2015-utgaven. Foto: AP

— De er ganske forskjellige hvis man ser på kjernen i begivenheten, sporten. Amerikansk fotball er ganske ukjent som idrett for de fleste utenfor USA, det i seg selv hemmer potensialet. Men Super Bowl er utrolig mye mer som TV-begivenhet, med artister blant annet, så på underholdsningssiden har nok Super Bowl større potensial, sier Solvoll til Aftenposten.Pauseshowet i Super Bowl er ofte den mest populære delen av TV-sendingen. Blant superstjernene som har underholdt i pauseshowet de siste årene er Katy Perry, Bruno Mars og Beyoncé.

— Problemet med Champions League er at dersom folk ikke er interessert i fotball, gir ikke arrangementet noe merverdi. Super Bowl kan man sitte og se på uavhengig av sportsinteresse, sier Solvoll.

El Clásico enda større

Av arrangementer som foregår hvert år, er det bare El Clásico som kan måle seg med Champions League-finalen.

Rundt 400 millioner mennesker skal nemlig ha sett Barcelona vinne 4-3 over erkerivalen fra Madrid i mars 2014. Herre-VM-finalene i rugby, cricket og fotball, som ikke går hvert år, har også pleid å levere seertall over Champions League-finalene.

Likevel er det ingen tvil om at lørdagens kamp er en gjev begivenhet for TV-kanalene.

Det er Viasat 4 som sender kampen mellom Juventus og Barcelona lørdag.

— Sport er en svært viktig stolpe i programtilbudet på Viasat 4, og noe vi også vil satse mye på fremover. I den forbindelse er det stas å kunne vise noe av det ypperste Europa har å by på av fotball på Viasat 4, sier programdirektør Andreas Bakka Hjertø til Aftenposten.

Kanalens Champions League-sending starter 19.00 lørdag.