For toppfotballsjefens arbeidsoppgaver er blitt vesentlig færre. Likevel hevder toppledelsen i NFF at han hverken er vingeklippet eller uønsket.

I TV 2 er han i hvert fall ønsket.

— Vi hadde et veldig godt samarbeid med Nils Johan og vi hadde en veldig ryddig avslutning på det samarbeidet. Vi tok hverandre i hånden på at det alltid vil være en åpning for ham i TV 2 den dagen det eventuelt skulle bli aktuelt, sier sportsredaktør i TV 2, Vegard Jansen Hagen til Aftenposten.

Mistet sentrale oppgaver

Nils Johan Sembs rolle som toppfotballsjef er, sammen med sparkingen av Egil «Drillo» Olsen, det som har vært heftigst diskutert og omtalt i Fotball-Norge de siste dagene.

Da Per-Mathias Høgmo ble ansatt som Drillos erstatter, ble det også klart at Høgmo ikke skulle rapportere til Semb slik Drillo gjorde. Det har vært ett av de mest sentrale punktene i Sembs arbeidsinstruks.

I tillegg har Stig Inge Bjørnebye overtatt ansvaret for U-landslagene (opp til U19), mens Heidi Støre er toppfotballsjef for kvinner. Det er oppgaver som Semb tidligere har hatt.

Fotballpresident Yngve Hallén sier at Semb ikke er satt på sidelinjen.

Nye profiler

Men spørsmålet er om Semb kan fortsette i jobben med kraftig justerte arbeidsoppgaver.

— Det ville vært dumt av oss ikke å vurdere en slik mulighet om det skulle bli en åpning for å få Nils Johan med på laget igjen. Men dette handler mye om timing og personalkabal. Det er ingen automatikk i at han kommer tilbake til oss. Men vi har en ambisjon om å være best på norsk fotball, da må vi ha de beste ekspertene. Nils Johan var en sterk merkevare for oss sammen med Øyvind Alsaker, spesielt i rollen som ekspertkommentator på arena som kunnskapsrik og med sin grunnleggende begeistring, sier Jansen Hagen.

Etter det Aftenposten erfarer skal denne løsningen ha blitt diskutert både i TV 2 og hos Norges Fotballforbund.

— Rekrutteringsarbeidet er en kontinuerlig og møysommelig prosess som vi holder på med hele tiden. Og i et sånt bilde, hvis Semb skulle dukke opp igjen, er det naturlig å vurdere det. Samtidig er det flere hos oss som har grepet sjansen siden Nils Johan forsvant ut. Nye profiler er blitt skapt, produktet har utviklet seg. Det er ingen automatikk i at gårsdagens helter er de som skal være på skjermen i morgen, sier Jansen Hagen.

Nils Johan Semb ønsket ikke å kommentere saken da Aftenposten var i kontakt med ham.