NUMMER EN OG TO: Max Verstappen og hans Red Bull-bil har gitt Lewis Hamilton og Mercedes litt å tenke på i innledningen av årets Formel-1-sesong. NUMMER EN OG TO: Max Verstappen og hans Red Bull-bil har gitt Lewis Hamilton og Mercedes litt å tenke på i innledningen av årets Formel-1-sesong. Foto: James Moy / James Moy Photography/PA Images

Hamilton: Verstappens Red Bull tøyer reglene

Lewis Hamilton (36) tok utfordrer Max Verstappen (23) og hans Red Bull-bil på sengen i siste Formel 1-løp, men var likevel ikke fornøyd – med Verstappens farkost – i forbindelse med sin 98. Grand Prix-seier.

– Red Bull er veldig raske på de rette strekningene. De har den fleksible vingen bak på bilen. De satte den på i dag og tjener i alle fall tre tideler ved å bruke den, uttalte Lewis Hamilton til Sky Sports – ifølge Aftonbladet – etter å ha skaffet seg «pole position» for hundrede gang i karrieren i Barcelona sist helg.

Briten vant selve løpet fra beste startposisjon, vel å merke etter å ha ligget i hekken på nederlandske (belgiske) Verstappen frem til 60. runde – av 66. Hamilton har dermed vunnet tre av fire løp for Mercedes denne sesongen.

Men han er åpenbart ikke sikker på suksessen vil vare evig, og årsaken er spesielt Red Bulls «vilje» til å tøye grensene for hva som er lov – slik Lewis og Mercedes ser det – innenfor et allerede strengt regelverk.

Slik sørget Lewis Hamilton for seier i Barcelona 9. mai:

Red Bulls teamsjef Christian Horner hevder på sin side at Det internasjonal bilsportforbundet FIA, som til syvende og sist bestemmer reglene, ikke har noe å utsette på Red Bulls evne til forholde seg til rammene for hva som er tillatt innen «aerodynamisk sjonglering».

– FIA er fornøyd med vår bil. Den har klart alle testene, og de er veldig strenge, uttaler Horner ifølge motorsporttotal.com.

Det er ikke helt sikkert at han har rett i det.

FIA skal ha reagert på Lewis Hamiltons anklage om eller påpekning av at Red Bull tøyer reglene. Nå skjerpes de igjen. De nye vil være gjeldende fra før det ekstra innsatte Grand Prix-løpet i Østerrike 25. til 27. juni.

Det betyr at teamene kan forholde seg til nåværende regler, slik de tolker dem, i de neste Formel 1- rundene i Monaco 20. til 23. mai, Aserbajdsjan (Baku) 4. til 6. juni og Frankrike 18. til 20. juni.

FIA tar forbehold om at teamene kan bli gitt et litt lenger spillerom. Men alle nye krav må være innfridd før Storbritannias Grand Prix-løp 16. til 18. juli.

Tyrkias Grand Prix-løp 11. til 13. juni – som opprinnelig ble satt opp i stedet for Canadas Grand Prix-løp – er avlyst på grunn av coronapandemien. I henhold til planen skal 23 løp arrangeres denne sesongen.

Foreløpig er det ikke klart hvilke team som vil bli tvunget til å foreta endringer på sine biler. Red Bulls østerrikske rådgiver og sjef for teamets utviklingsprogram, Helmut Marko (78), hevder at han ikke sover dårlig om nettene.

Han mener at det hele dreier seg om spill i kulissene, og at Mercedes-sjef Toto Wolff trekker i trådene.

– Toto Wolff har fortalt dette til Lewis (Hamilton) for å skape litt støy. Vi tar det rolig. Vår bil har klart alle tester og kommer til å gjøre det fremover også, sier Helmut Marko til Sport1.

– Dette viser bare at Mercedes tar våre prestasjoner på alvor, sier han.