Det er 2006. Plakatene av Spice Girls og biler på veggene hjemme i Krøderen forteller at dette er rommet til en tenåring som har flere interesser.

Karin Elise Fossen er 16 år og aktiv bilsportutøver. Hun står spent på jenterommet med en bursdagsgave fra en mann i bilsportmiljøet. Tidligere har hun fått en MP3-spiller og en mobiltelefon av ham.

Nå har han levert en pent innpakket gave.

Hun åpner. Og kjenner at det knyter seg i magen. Pakken inneholder en dildo og analplugger.

Tenåringen skynder seg å gjemme den. Ingen må se innholdet.

– Jeg har blokkert ham fra alle sosiale medier i likhet med alle andre som ikke kan oppføre seg, sier Fossen i dag.

Da Aftenposten tar kontakt med denne mannen, bekrefter han at han sendte denne gaven.

– Det var et feilgrep, sett i ettertid. Jeg mente det som tull og tøys. Ut over det ønsker jeg ikke å uttale meg, annet enn at jeg ønsker Fossen lykke til med fortsatt karriere.

Historiene hun sliter med å fortelle

Helt siden Karin Elise Fossen var seks år, har hun drevet med bilsport. Først gokart, deretter rallycross, rally, racing og drifting.

I en alder av 30 år er hun nå en kjent utøver med mer enn 30 seire fra ulike klasser i Norges Bilsportforbund.

Men det er noen opplevelser hun skulle vært foruten.

Etter mange runder med seg selv og samboer Pål Ivar Frigstad, har hun valgt å fortelle om dem. Han har tidligere fått høre de rystende historiene.

Samboer Pål Ivar Frigstad er en god støttespiller. Han er stolt av kjæresten, som tør å fortelle hva hun har opplevd. Foto: Tomm W. Christiansen

– Ubehagelig å samle på beviser

Mannen som ga henne sexleketøy til 16-årsdagen, var betydelig eldre enn henne og hadde en posisjon i bilsportmiljøet.

– Jeg angrer på at jeg ikke har tatt vare på alle bevis, også meldinger. Det er for ubehagelig å samle på slike SMS-er og bilder, sier Karin Elise Fossen.

Kort tid etter bursdagen viste hun meldingene til noen få.

Hun husker at meldingene kunne være av typen at avsenderen ville hun skulle komme hjem til ham. Selvsagt kunne han hente henne. Også sent på kvelden, hvis hun var på fest.

Aftenposten har snakket med en annen kvinne som selv er aktiv i sporten. Hun bekrefter at hun har sett innholdet på Fossens mobil, og at hun ble sjokkert over hva hun fikk se.

Da vi kontakter mannen igjen, for å høre om han vil si noe når det gjelder meldingene, svarer han:

– Dette er noe som er ute av mitt liv for 10–15 år siden. Jeg har ikke flere kommentarer til denne saken. Fint om du lar meg være i fred nå.

Det føles tøft å gå ut offentlig med en privat historie. Karin Elise Fossen synes det er viktig. Foto: Tomm W. Christiansen

Men det er ikke første gangen eldre menn gjør ubehagelige fremstøt mot Karin Elise Fossen.

Hun er bare 12 år gammel da en eldre mann fra bilsportmiljøet plutselig tar hodet hennes i hendene og bøyer seg frem. Han prøver å kysse henne.

Den unge gokart-jenta reagerer, dytter ham unna og løper vekk.

Hun glemmer aldri den hendelsen.

Hun klarte heller ikke holde på hemmeligheten og fortalte historien til en venninne som Aftenposten har snakket med.

– Fikk drøye meldinger

Fossen forteller også andre historier om beføling og fysiske tilnærmelser av seksuell art. Dette er hendelser som sitter tungt i henne fremdeles.

Men det skal ta flere år før hun orker å fortelle åpent i miljøet om hva som hendte. Skjønt, hun lot to arbeidskolleger få høre om slike opptrinn og se meldinger hun har fått på mobilen.

Aftenposten har snakket med begge.

– Hun ville ikke åpne meldingene sine selv, så vi var to kolleger som gjorde det sammen. Da så vi at det var drøyt det som ble sendt, sier den ene.

– Drøyt på hvilken måte?

– Mennene hadde ikke akkurat klær på. De viste som regel underlivet sitt og ikke ansiktet.

Kollegaen legger til:

– Jeg synes det er viktig at dette kommer frem.

Den andre fikk høre mange av de historiene som omtales i denne artikkelen. Han reagerte også sterkt.

– Det er mye penger miljøet. Mange ser sitt snitt til å utnytte det. Guttene irriterer seg over at jentene så lett får sponsorer. Så viser det seg at det ikke har vært så flott som det virket likevel. Medaljen har hatt en bakside, sier mannen.

I bakgrunnen sees bare en liten del av Karin Elise Fossens mange premier fra bilsporten. Disse har hun i garasjen. Foto: Tomm W. Christiansen

Tie eller snakke?

«Jeg har noe på hjertet jeg ønsker å dele med dere. Noe jeg selv føler er viktig.»

Slik begynner en post på Facebook som Karin Elise Fossen legger ut på sin egen side i september i år.

Bilsportutøveren er kommet til et punkt der hun ikke vil holde kjeft lenger. Det koster henne mye, men nå må ting ut. Hun tenker på alle episodene som har vært ubehagelige. Hun vil at unge jenter som kommer etter henne, skal ha et trygt miljø å gå til.

Det viser seg at hun ikke er den eneste som har opplevd seksuell trakassering i bilsportmiljøet. Etter at hun har fortalt sine historier, får hun meldinger av flere kvinner i miljøet.

Noen av dem har også valgt å fortelle disse til Aftenposten:

– Tatt på puppene

Maria Elena Nilsen (41), kjent som «Lakkdama» fordi hun lakkerer biler, motorsykler og annet utstyr, har vært i bilsportmiljøet siden 2007. Østfoldingen, bosatt i Skien, kjenner seg igjen da hun leser hva Fossen skriver.

– I oppstarten var jeg avhengig av sponsoravtaler. Jeg har opplevd å bli tatt på puppene, få uønskede bilder, slibrige kommentarer og motta to dildoer.

Hun forteller også flere historier om ubehagelige, fysiske tilnærmelser fra menn i miljøet. Da var Nilsen i 20-årene og i starten på hennes bilkarriere.

Nilsens eksmann bekrefter at han fikk kjennskap til disse hendelsene da de var gift.

Borgar Koppangen sier at slike meldinger, og det hun opplevde den gangen, skjedde uavhengig av om de var gift eller ikke.

– De bildene og meldingene som kom, var ikke greie. Mange av dem var over streken, sier han.

– Jeg var selv i bilmiljøet og kan si at det var tøffere før. Det har skjedd en forandring, akkurat som det har gjort i samfunnet. Og det er jeg glad for.

Maria Elena Nilsen håper også på at det blir et tryggere miljø i bilsport i fremtiden. Foto: Privat

Nilsen forteller at hun har fått tilbud om å slippe å betale det sporten koster, dersom hun «stiller seg til disposisjon». De som kontakter henne på denne måten, kan i alder være faren hennes.

– De har god råd og makt. De er dominante typer, oppfører seg som en pappa og sier at «de vet best for jenta si».

For Maria Elena Nilsen endte det med at hun kollapset etter en slik hendelse og lå i fosterstilling i campingvognen etterpå. Hun måtte til slutt gi seg som aktiv på grunn av disse hendelsene.

Fortsatt kjenner hun en stor klump i magen når hun tenker på episodene. Det handler om ting som ikke er fortalt. Om at hun, som var eneste kvinne i flokken, måtte tåle en slik omgangsform.

Aftenposten har sett flere av meldingene som hun har fått på telefon og mail.

Ønsker ryddigere forhold

Nilsen har samlet på henvendelser og mailer, bilder der en mann står i dusjen og mange andre nakenbilder.

– Jeg har også mottatt gaver, smykker, personlige ting og en batteridrevet dildo. Det var fra en sponsor.

– Jeg tør ikke fortelle om alt jeg har opplevd. Det skyldes frykt for at noen skal kjenne seg igjen og reagere.

Nå beskytter hun seg ved oftere å skru av sosiale medier og lar være å åpne vedlegg på mailen dersom hun aner at det er et innhold hun ikke vil like.

– Samtidig må jeg understreke at 90 prosent av mennene er ordentlige folk. Det er viktig å si.

Nilsen mener at slibrige kommentarer og ufyselige opplevelser fører til at færre kvinner blir i bilsporten. Hun ønsker også ryddigere forhold. Som godt voksen, er hun ikke redd for å si fra nå.

Det samme gjelder sarpingen Laila Thomsen.

Får sjokk av oppførselen

52-åringen har vært funksjonær i motorsport i en årrekke. Basen er Rudskogen i Østfold der Norges mest kjente bilsportarena ligger.

Felles for kvinnene Aftenposten snakker med, er at de forteller om menn som sperrer veien for dem i garderoben og tar på dem på en upassende måte. Det kan skje på stevner når andre ikke ser det.

Laila Thomsen sier hun har opplevd mye. Blant annet tilbud om sex mens hun var på jobb under et billøp.

Hun forteller også om en mann som hun mottok lapper fra. På lappene var det innhold hun opplevde krenkende. Flere av lappene skal ha omtalt hva hun hadde mellom bena.

Laila Thomsen har på genseren som er uniformen til banemannskapene. Hun håper at Bilsportforbundet får opp en varslingskanal. Da får de som har opplevd noe som ikke er greit, en mulighet til å henvende seg. Foto: Privat

Men først da tenåringsdatteren også blir utsatt, tar Thomsen affære. Veteranen forteller at hun kontakter klubben hun er med i.

– Det husker jeg veldig godt, sier daværende leder Thorbjørn Back i NMK Sarpsborg.

Han bekrefter at det var et møte der saken ble behandlet. Først kom Thomsen inn for å forklare seg, deretter mannen.

– Til slutt kom klubben til at det var bedre at hun kontaktet Bilsportforbundet. Jeg ser i dag at vi skulle belyst det på en annen måte, sier Back.

– Klubben ville at vi skulle ta hverandre i hendene, men for meg ble det feil. Hvis det ikke var slik jeg fortalte, burde jo denne personen tatt opp kampen med meg, kommenterer Thomsen.

Forbundet ble neste steg

Generalsekretær Hallgeir Raknerud i Norges Bilsportforbund bekrefter også at det var et slikt møte med Laila Thomsen for noen år siden. Det skjedde i forbindelse med en bilsportkonferanse på Lillehammer. Thomsen viste frem lappene på møtet.

– Jeg husker at jeg så de lappene, sier Raknerud.

Generalsekretæren ser i ettertid at forbundet kunne håndtert dette bedre.

– Vi hadde ikke hatt noen slike saker tidligere og hadde ingen erfaring med det.

Raknerud opplyser at forbundet har fått to slike saker meldt inn gjennom årene.

– Nå jobber vi med å få på plass et system for å håndtere slike varsler, opplyser han.

Aftenposten har snakket med mannen som Thomsen klaget på. Han sier følgende:

– Jeg kjenner meg ikke igjen i de anklagene som kommer fra henne. Ut over det ønsker jeg på ingen måte noen kommentar.

Etter alt dette styret, fortsetter Thomsen, i likhet med Fossen, å være en del av sporten de begge elsker.

Men er det virkelig ikke mulig å gjøre noe?

Frykten for represalier

Hva er forklaringen på at disse kvinnene lar dette skje? Hvorfor melder de ikke bare fra oftere?

Fossen, Nilsen, Thomsen og flere med dem peker på noen punkter som gjør at sakene dysses ned:

  • Det handler om at de som går over grensene deres, ofte har penger, posisjoner og makt.

  • Kvinnene blir truet hvis de sier at de skal fortelle om det som skjer. De er redd for represalier.

  • Det har ikke vært noen offisiell varslingskanal i Bilsportforbundet, som ikke er en del av Norges idrettsforbund (Nif) som mottar mellom to og ti saker hver måned.

– Det som skjer, går under radaren i bilsporten. Bilsport er dyrt. Ved å holde kjeft, slipper du unna gratis med et par trinn på stigen og kommer lenger i karrieren, mener Maria Elena Nilsen.

Ønsker mer åpenhet i idretten

I 2017 ble #metoo en merkelapp på en verdensomspennende grasrotkampanje i sosiale medier. «Jeg også» markerte at en person er blitt utsatt for uønsket seksuell oppmerksomhet. Mange, spesielt innen kultur, medier og næringsliv, sto frem med sine opplevelser.

Fra idretten har det vært mye stillere.

Karin Elise Fossen tenker. Kan hun ved å åpne opp bidra til å endre en oppførsel det ikke snakkes så høyt om?

I dobbeltgarasjen på Høvåg i Lillesand står Fossens BMW som har Chevrolet-motor med 800 hestekrefter. Den skiller seg ut på grunn av fargene – babyblå og sjokkrosa. Samboer Pål Ivar Frigstad (29) bygger opp en Volvo.

Paret er aktive i drifting, som er kontrollert sladding på asfaltbane. Hun har de fleste pokalene oppe på hyllen. Det er blitt 400 slike premier.

Det at samboeren støtter henne i det som nå skjer, betyr mye. For egentlig er hun livredd for å fortelle.

Det føles tøft å gå ut offentlig med en privat historie. Karin Elise Fossen synes det er viktig. Foto: Tomm W. Christiansen

Beklager uanstendige bilder

«Sex?»

Fossen har fått en ny henvendelse på mobilen som hun viser til Aftenposten.

Vi er kommet til senhøsten 2020. Men hun er blitt vant til dette. Menn, ukjente og noen kjente, sender også såkalte dickpics. De vil vise frem kjønnsorganet sitt.

Det er også bilder av par som har sex. Fossen lurer på om kvinnene vet at de blir fotografert.

En avsender i bilsportmiljøet har prøvd å ringe uendelig mange ganger og tar stadig kontakt på SMS. Det startet etter at hun gikk ut i sosiale medier i september og skrev at hun ville anmelde alle som sender slike bilder.

– Etter den beskjeden har det roet seg veldig. Folk har ikke turt. De har fått med seg hvor jeg står. Den siste sex-forespørselen er et unntak.

Samboerparet har en stor bobil, der de kan overnatte når de er på tur til løp. Foto: Tomm W. Christiansen

– Han sier til meg at han skal gi seg hvis jeg lover å holde kjeft om hvem han er. Jeg svarer ikke på meldingene, men jeg vet at han har holdt på slik med mange andre kvinner. Tilbudet er gratis kjøring på banen mot at kvinnene sender bilder av seg selv.

Aftenposten har snakket med denne mannen. Han beklager at han har sendt uanstendige bilder av seg selv. Han sier at det ikke er noe han er mer lei seg for i livet enn at han gjorde dette. Han angrer dypt og vil gjerne si unnskyld.

De tause stemmene

Aftenposten har også snakket med seks tidligere og nåværende kjørere som ikke alle orker å stå frem med navn. En av dem skriver:

«Mange av dem som trakasserer, er viktige folk. Hvis du får dem mot deg, kan de ødelegge hele karrieren din.»

En annen sier:

«Det er klart at vi starter i motbakke som jenter og må tåle mange kommentarer. Det er dårlige holdninger og guffent kvinnesyn. Jeg har ikke opplevd noe som jeg føler er over streken. Jeg er glad for at Karin Elise vil fortelle, og jeg vil ikke at det skal bagatelliseres.

Ingvild Liseth (24) som i årevis har vært opptatt med gokart, sier at det som skjer i deler av bilsporten, er veldig synlig, merkbart og ubehagelig.

– Jeg har ikke sett så mye, men hørt og forstått at det skjer. Det snakkes om. Det er prat i miljøet og et sjåvinistisk språk blant enkelte menn. De omtaler kvinner som «madrass» og «flyfille». De ekle ordene.

Liseth sier at hun også hadde en episode med en ubehagelig person. Da ble hun advart av en kvinnelig fører: «Ham må du holde deg unna.»

Ingvild Liseth mener dette er en viktig sak for bilsporten. Hun vil at det skal bli ryddet opp. Foto: Privat

24-åringen fra Flisa har fryktet å møte noen som vil misbruke sin posisjon.

– Jeg fikk en ubehagelig følelse i møte med en sponsor. Da bestemte jeg meg for ikke å gå alene i slike møter.

Hun er glad for at familien ofte har vært med henne på løp.

– Derfor er jeg stort sett blitt skånet for tafsing og den slags, sier hun.

Tar affære umiddelbart

– Det jeg hører her, er forkastelig og fullstendig uakseptabelt.

Det sier Finn-Eirik Eilertsen, fersk president i Norges Bilsportforbund, som ikke er en del av Norges idrettsforbund.

63-åringen leder et styre som ikke har en eneste kvinne. Østfoldingen har lang erfaring som sjåfør og arrangør i bilcross, sjåfør og kartleser i rally og som juryformann.

Nå er han rystet over historiene til Fossen og de andre kvinnene.

– Vi skal ikke legge skjul på at det er et mannsdominert miljø, der det kan forekomme kommentarer som ikke er bra. Disse beskrivelsene fra kvinnene tenderer til oppførsel som er så grov at vi må ta tak i det. Hverken sponsorer eller andre kan være bekjent av dette.

– Kvinnene etterlyser en varslingskanal?

– Det er et tiltak vi uten kostnad kan innføre. Jeg skal ta det opp allerede i neste styremøte. Hvis jeg visste hvem de handlet om, skulle jeg reagert umiddelbart.

Karin Elise Fossen er fornøyd med at presidenten vil gjøre noe. Hun er glad for at flere kvinner er villige til å stå frem. 30-åringen håper å bidra til at ingen i fremtiden skal holde på hemmeligheter slik hun har gjort.

– Jeg har holdt kjeft i altfor mange år. Det er sykt, sier hun.

.