Kort om saken

  • Netflix-serien The Queen’s Gambit har på en måned blitt den mest sette fiksjonsbaserte miniserien på Netflix noensinne.

  • Serien handler om en barnehjemsjente som blir verdens beste sjakkspiller.

  • Seriens suksess har ført til økt tilslutning rundt sjakk i den virkelige verden.

En stemme i det fjerne overdøves av motorlyd når Aftenposten ringer til Øystein Brekke.

– Kan jeg ringe deg opp igjen? Jeg er på vei til Svinesund for å plukke opp noen sjakkbrett, hører vi så vidt gjennom motorduren i retning svenskegrensen.

Brekke er innehaver av «Sjakkbutikken» og har ingen tid å miste. Tjue minutter senere ringer han opp igjen.

– Jeg henter brettene selv for ikke å tape tid med forsendelsen. Nå er det såpass «hot» med de sjakkbrettene folk vil ha, at vi må passe på å ikke gå tom, forklarer han.

Hans svenske kollega står på andre siden av grensen for å plukke opp sin del av leveransen av sjakkbrett fra Spania.

– Den siste måneden har han solgt mer enn noen gang tidligere, forteller Brekke om det svenske markedet.

For Brekke har salget doblet seg.

Men det er langt ifra bare i Norge og Sverige det er sjakkfeber om dagen.

Æren for feberen får Beth Harmon. En fiktiv sjakkspiller i Netflix-serien The Queen’s Gambit.

Satte rekorder på én måned

23. oktober ble serien lansert på Netflix nærmest i det stille. Historien om barnehjemsbarnet som ble verdens beste sjakkspiller ble raskt en favoritt verden over.

«Høstens store overraskelse på seriefronten», skrev Aftenpostens TV-anmelder Asbjørn Slettemark to uker etter lanseringsdatoen og ga den en femmer.

Mandag kunne Netflix melde at 62 millioner husstander hadde sett serien i løpet av de første fire ukene. Med det er The Queen’s Gambit den mest sette fiksjonsbaserte miniserien på strømmetjenesten i løpet av fire uker. Kun Tiger King har flere seere på så kort tid med 64 millioner, skriver Hollywood Reporter. I tillegg kom Netflix med flere «fun-facts»:

  • The Queen’s Gambit har kommet inn på topp 10-listen i 92 land og vært rangert som nummer én i 63 av dem.

  • Romanen serien er basert på, er nå inne på New York Times bestselgerliste 37 år etter utgivelsen.

  • Googlesøket «how to play chess» har hatt flere treff enn på ni år.

Nye spillere strømmer til sjakknettsteder

Det er ikke bare Netflix som jubler. Også hele sjakkverdenen er i ekstase. Parallelt med at serien ble en suksess, begynte også flere å få øynene opp for det over 2000 år gamle spillet.

Vanligvis vokser sjakknettstedet Chess.com med rundt 750.000 nye bruker i måneden.

Den siste måneden er tallet oppe i 2,35 millioner.

– I november har vi satt ny rekord i antall nye medlemmer nesten hver dag. Og den siste uken har det nesten vært 100.000 nye hver dag, sier direktør for forretningsutvikling i Chess.com, Nick Barton.

23. november hadde sjakksiden for første gang 3 millioner brukere innom i løpet av en dag. Til sammenligning var det «kun» 1,9 millioner spillere den dagen serien ble lansert.

– I tillegg ser vi at andelen kvinnelige brukere har økt med 15 prosent i løpet av den siste måneden, sier direktøren i Chess.com, som også har laget en egen maskin hvor man virtuelt kan spille mot den fiktive Beth Harmon fra serien.

Også i Magnus Carlsens selskap, Play Magnus, har de merket enorm økning. 23. oktober til 16. november økte nedlastingen av appen Magnus Trainer med 335 prosent fra perioden før. Det har også vært 180 prosent høyere aktivitet blant brukerne, opplyser produktsjef Gerald Tan.

– Kombinasjonen av økt medieoppmerksomhet, The Queen’s Gambit og det å måtte være hjemme, har vært en katalysator for eksplosiv sjakkvekst, sier Tan.

I serien spiller Beth Harmon seg vekk fra et barnehjem og inn i den ypperste sjakk-elite. Foto: CHARLIE GRAY/NETFLIX /

Sammenligner interessen med mytisk kamp

Også hos det internasjonale sjakkforbundet (FIDE) merkes en enorm interesse for spillet.

– Vanligvis får vi 2–3 mediehenvendelser hver uke. Nå er det 10 hver dag. Normalt er det jeg som jakter journalister for å få dem til å skrive om sjakk, nå jakter de meg! sier pressesjef i FIDE, David Llada, humoristisk.

Han sammenligner interessen sjakken nå opplever med den myteomspunne VM-kampen mellom Bobby Fischer og Boris Spasskij i 1972 og kampene mellom Garry Kasparov og datamaskinen «Deep Blue» på 1990-tallet.

– Den har bevist nok en gang at når sjakk får muligheten til å være i søkelyset, vil denne sporten trollbinde et globalt publikum, sier han.

Llada har personlig snakket med flere sjakkprodusenter som opplever en enorm økning i etterspørselen.

– Vi snakker om noe mellom tre og ti ganger større etterspørsel enn vanlig etter sjakkartikler, sier han.

Ifølge Llada skal også eBay ha hatt en økning på hele 273 prosent i søk etter sjakkbrett de første ti dagene etter at serien ble lansert. Dette er tall Aftenposten ikke har fått verifisert.

VM-kampen mellom Bobby Fischer og Boris Spasskij i 1972 ble en begivenhet verden over. Det var Russland mot USA midt i den kalde krigen – og USA gikk seirende ut. Foto: J. WALTER GREEN / TT NYHETSBYRÅN

Ingen økning i klubbene

Sjakklubbene har derimot ikke merket Queen’s Gambit-effekten ennå.

– På grunn av pandemien vil det ta litt tid før vi kan måle den faktiske effekten av serien i sjakkverdenen. Med halvparten av verden i «lockdown», gjenspeiles ikke økningen i popularitet i ting som medlemskap i klubber, sier Llada.

Slik er det også i Norge.

– Jeg tror dette er en litt mer langsiktig effekt. Det er ikke slik at alle løper til sjakklubbene og melder seg inn, sier generalsekretær i Norges Sjakkforbund Geir Nesheim.

Men begge vet at det kan skje om feberen fortsetter. Og sjakkforhandler Brekke lover at det skal være nok brett til alle som har det på ønskelisten. Han gleder seg også over at flere har fått øynene opp for spillet han elsker.

– For oss som har drevet en god del med sjakk, så er det veldig stas. Det er forferdelig hyggelig at også resten av verden får glede av denne sjakkfeberen.