Davy Wathe på twitter Foto: TWITTER.COM

(@RobertVeiaaker)

Web-TV:

Jeg kommenterer det som faller ned i hodet mitt mens jeg sitter og jobber. Det handler ikke bare om sportsjournalistikk, det kan like gjerne være om en afrikansk mor som tvinges til å bo på en benk i Genova, sier Wathne til Aftenposten.

60-åringen er relativt fersk, men ivrig bruker av det populære mikroblogg-nettstedet hvor man har 140 tegn til rådighet for å melde fra om hva man gjør, mener eller tenker.

Statistikksenter Eliteserien:

«Selvbedragets kunst»

I løpet av noen få timer i går brukte @TV2Davy Twitter til å fortelle hva han mener om NRK. Mandag presenterte TNS Gallup en profilundersøkelse som viser at 52 prosent mener at statskanalen har de beste sportssendingene på TV.

Bare 23 prosent mente at TV2, hvor Wathne er en svært profilert programleder, er best.

«Neste gang NRK skal undersøke hvem som har de beste sportssendingene, kan de stille spørsmålet under håndball-VM for kvinner!» , er Davy Wathnes første melding om temaet.

For ordens skyld: Håndball-VM for kvinner er det TV2 som har rettighetene til.

Undersøkelsen ble foretatt rett før OL i Vancouver, vinterleker NRK satset enorme ressurser på.

«Fantastisk at NRK-sporten tar æren for spenningen og dramaturgien norske OL-deltagere skapte i Vancouver. Selvbedragets kunst behersker de!» , konkluderer den TV2-ansatte.

– Jeg leste et intervju med NRKs sportsredaktør, og følte at det ble fjollete. Jeg satt nesten igjen med følelsen av at det var kanalens medarbeidere i Vancouver som gjorde det slik at folk satt hjemme og så på hopp og langrenn. Man kan jo ikke forveksle dramaturgien vinterstjernene har skapt med innsatsen til NRK. Jeg hadde forventet mer edruelighet, sier han.

«Hykleri»

Wathne har i tillegg lagt merke til at NRK har bestemt seg for å tone ned bruken av sponsede navn i sendingene sine. For eksempel skal ikke Color Line stadion i Ålesund nevnes med sitt rette navn mer, men kalles stadion i Ålesund.

«Flott at NRK skal slutte med sponsornavn på baner og lag i sportssendingene sine. Skal de slutte med sponsorplakater inne i sendingene også?», skriver Wathne.

Og:

«Skinnhellighetens fanebærer viser endeløse reklameprogrammer for Norsk Tippings produkter, men kaller Tippeligaen «eliteserien». NRK-hykleri».

Og:

«Forbilledlig konsekvent kaller NRK-sporten Tippeligaen for «eliteserien». Er det ikke litt sent å bli jomfru når en har smeist halve bygden?».

– NRK har et schizofrent forhold til reklame. De «støyer og stolper», og klarer ikke å sette over fra en medarbeider til en annen uten å gå via en reklameplakat først. De kan ikke kalle Tippeligaen for det den heter, men dundrer ut reklame for Lotto og Keno og andre produkter fra Norsk Tipping i beste sendetid.

Color Line stadion i Ålesund har aldri hett noe annet enn det den heter. Hva skal NRK gjøre med Bayer Leverkusen? Ta dem ut av tabellen? Eller sykkellagene, der alle har firmanavn? Hvor er linjen, hvor er den røde tråden? spør han.

– Ikke-forhold

NRKs satsing og reklamering for sin egen radiodekning av eliteserien slipper heller ikke fordi uten en Wathne-kommentar:

«God fornøyelse til alle dere som tar NRK bokstavelig og synes P1 er den beste dekningen av Tippeliga-runden! Kos dere. Bilder er oppskrytt».

TV2 har som kjent sikret seg rettighetene til engelsk Premier League fra høsten av. Det får @TV2Davy til å utbryte:

«Unnskyld, men hvordan kan engelsk fotball bli DÅRLIGERE på TV2 når Canal Plus har NULL på Premier League hele uken og kampene er identiske?».

– Har du et horn i siden til NRK?

– Jeg har et ikke-forhold til NRK. Jeg hører på radioprogrammet P.I.L.S, det er det.

– Han må få mene hva han vil. Før så han ikke på NRK, så det er hyggelig hvis han følger med, sier NRKs sportsredaktør Rune Haug.

(@RobertVeiaaker)