Torsdag formiddag var Tommy Urhaug på vei fra Bergen til Oslo, for å gjøre den siste finpussen før VM i bordtennis i Beijing i starten av september. Da han kom til utleveringen for spesialbagasje, og skulle hente ut den spesielt tilpassede rullestolen som han bruker i konkurranser, var stolen borte.

– Vi så at stolen ble tatt ut av flyet, men da vi kom i bagasjehallen var ikke stolen der, sier Urhaug. Etter en storstilt leteaksjon, som varte i to og en halv time, kom stolen til rette.

– Stolen ble funnet i dét en mann var i ferd med å ta den med seg i en taxi, sier Urhaug.

— Ubegripelig

Det viste seg at mannen hadde tatt Urhaugs stol ved en feiltakelse. Bordtennisspilleren er meget kritisk til at hvem som helst skal kunne ta med seg spesialbagasje fra flyplassen.

– At dette kunne skje er ganske ubegripelig. Det er tross alt beina mine. At de tar så lett på det, er helt utrolig, sier Urhaug. Han sier at han aldri har opplevd å bli spurt om legitimasjon eller annen dokumentasjon på at stolen tilhører ham når han henter den ut på flyplasser.

– Vi burde fått en kvittering som vi må vise når vi henter bagasjen. Hvis ikke kan hvem som helst hente den, sier Urhaug.

Stolen hans koster mellom 35.000,- og 40.000,-, og er designet for å brukes under konkurranser. Uten stolen mener Urhaug at VM ville blitt ødelagt.

Spesielt tilrettelagt

– Alle stoler er spesielt tilrettelagt, men denne stolen er ekstra tilrettelagt fordi jeg bruker den til bordtennis. Jeg kunne deltatt i VM med en annen stol, men jeg hadde nok ikke følt meg verken trygg eller komfortabel i en ny stol, sier Urhaug.

Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, beklager hendelsen på Gardermoen.

– Det han var utsatt for var veldig beklagelig. Jeg skjønner frustrasjonen, en rullestol for en funksjonshemmet er som bena å regne, sier Johansen. SAS har leid inn et eksternt firma som tar seg av utleveringen av spesialbagasje på Oslo Lufthavn. Det er likevel flyselskapets ansvar når bagasje forsvinner. Johansen bekrefter at utleveringen av stolen ikke har skjedd etter forskriftene.

– Det har åpenbart vært en svikt i rutinene. Instruksene er at man skal levere ut bagasjen mot en kvittering, men det har ikke skjedd i dette tilfellet, sier Johansen. Han påpeker at det er sjelden de opplever at folk tar feil av rullestoler.

– Vi er veldig glade for at det løste seg, og at Urhaug ikke skulle reise direkte til Kina, sier informasjonssjefen.