Parkering: Grostøl. Ta veien inn ved butikken på Justvik ved Rv 452

gps: 58,21067 N 8,00636 Ø

Turlengde: 15,0 km

Dette er min treningsløype. Det må nok sies at den var mer flittig brukt tidligere, men jeg prøver å komme gjennom den en gang eller to i året. Du starter på Grostøl - ta veien til venstre fra Justvik. Fra Grostøl går du opp langs bekken til Murtedalen. Du kommer snart inn i naturreservatet og hopper over bekken mellom Murtetjønnane. Nå må du være forberedt på et ganske vått og tildels gjørmete parti. Når du kommer til hytta øst i Sagevann får du fin kjerrevei fram til Skov-Skov. Her tar du til venstre og kommer til Byttingstjønn. Du tar deg fram på vest-siden av tjønna og fortsetter til du kommer til kjerreveien fram til Glattetrevann. Fortsett langs vannet, og du stiger etter hvert ganske kraftig. På toppen tar du nok en aldri så liten pause.

Så bærer det litt utfor, du tar den lille broa over bekken (hvis ikke flommen har tatt den). Snart er du på myra Korrekjerrane. Fortsett oppover og ta til høyre i krysset som har skilt til Skråstadvarden. Dette er høyeste punkt i området. På Skråstadvarden er det bygg og tårn med kommunikasjonsutstyr. Hadde det ikke vært så mange trær rundt Skråstadvarden, hadde utsikten vært formidabel.

Nå holder du mot sørvest, for du skal følge fjellene høyt over østsiden av Otra. Du kommer ned i Salvesdalen og tar en liten avstikker til minnetavlen over motstandfolkene som holdt til her under krigen. Den kjente motstandsmannen Oluf Reed Olsen var en av dem som holdt til i hytta i Salvesdalen.

Etter hvert kommer du til utsiktspunktet Oddersjaa der du har flott utsikt mot Kristiansand og Otra mot sør, mot nord ser du Torridal med Mosby. Nå går du bare et par hundre meter mot øst før du kommer til Den Omvendte Baad. Dette er et sentralt turmål for det meste av kristiansandere som kan krype og gå. Kanskje gjør du som mange - lager et lite bål og steiker ei pølse eller flere...

Nå bærer det nedover, ikke mye i begynnelsen, men mer etter hvert. Du følger vardet løype mot sør over knatter og knauser til Salvestjønn. Fortsett stien ned langs bekken og legg merke til at bekken har kunstig bekkeleie. Vannet har nok opprinnelig rent mot øst og ned i Øygardstjønn. Et godt stykke ned i bakken, tar du bratt ned til venstre og kommer til Øygardstjønn der du tar til venstre. Like etter bekken tar du stien til høyre, passerer tjønna og følger stien til den gamle postveien. Der tar du til venstre og følger veien tilbake til Grostøl.

Turen er hentet fra boken ”32 Nærturer i Kristiansand” av Arne H. Holte. Boka er utgitt i samarbeid med Midt-Agder Friluftsråd og Oddersjaa.