Tilskueroppmøtet på norske eliteseriebaner har foreløpig vært skuffende.

Et gjennomsnitt på 7164 solgte billetter betyr at rundt en tredjedel av tilskuerne fra 2007 er borte. Nedgangen fra 2011 er på 10 prosent.

Les også:

Men TV-seerne ser foreløpig ut til å være trofaste mot kampene fra norsk toppfotball.

I fjor hadde hovedkampen på TV 2 et snitt på 396 000, så langt i år har 448 000 i snitt benket seg foran TV-skjermen klokka 20.00. — Vi er fornøyde med det tallet, men samtidig vet vi at det er på våren og høsten at vi har flest seere. Dette er tidspunktet å høste seere til sommeren, da det alltid er færre som sitter inne og ser fotball, sier kanalens sportsredaktør Vegard Jansen Hagen til Aftenposten.no.

(Artikkelen fortsetter)

Vegard Jansen Hagen er TV 2s fotballsjef. (Foto: Bjørgli & Bergersen/TV 2)

Mangler spenning

Det er to hovedingredienser rettighetshaverne nå ønsker seg for å kunne sikre gode TV-tall året gjennom:

At det er spenning i topp og bunn helt til siste serierunde, og at de store publikumslagene som Rosenborg, Brann og Vålerenga leverer gode resultater.

— De store lagene i Norge svikter oftere enn i andre land. Hadde Manchester United og Real Madrid gjort det samme ville det blitt ramaskrik.

— I 2005 var det spennig til siste slutt, i 2006 reiste Rosenborg til Bergen for en avgjørende gullkamp. I 2007 ble gullfesten utsatt gang på gang i Bergen, de siste årene er spenningen dessverre uteblitt, sier Jansen Hagen.

Han kan fortelle at trenden på mandagskampen på TV 2 Zebra er den samme, opp fra fjorårets 130 000 til årets foreløpige 168 000. ## - En minnelund for norsk fotball

De tomme setene som skriker mot TV-seerne er imidlertid en ting som gjør redaktøren urolig.

- Det bekymrer oss sterkt. Det er ingen som vil se et stort sponsorbanner spredt utover langsiden, eller mange tomme seter som ser ut som en minnelund for norsk fotball , sier Jansen Hagen.

I tillegg peker han på det dårlige omdømmet og mangelen på store profiler som eliteseriens to største utfordringer.

— Dette er noe som norsk fotball må løse raskt.

Jansen Hagen sier hovedkampen klokken 20.00 søndag kveld er omdiskutert innad på TV 2-huset, en av de mest attraktive sendetidspunktene i løpet av uka. Neste år får kanalen en ny utfordring når de ikke lenger får førstevalget i hver runde.

Nå må TV 2 feste sin lit til andrevalget, og kampen skal sendes klokka 19.00. — Vi skal jobbe mye for å opprettholde seertallene da. Vi kan ikke synes synd på oss selv, men gå på med krum nakke.