Der FIFA den siste tiden har hatt sitt å stri med, er kinesisk fotball på en kraftig oppsving — spesielt økonomisk.

Kinesisk fotball har det siste året stått for flere av de aller største overgangene i verden hva gjelder overgangssum, og spillere som Jackson Martinez og Alex Texeira er hentet inn, sistnevnte for en overgangssum på 50 millioner euro, drøyt 450 millioner kroner.

Gianni Infantino kan gi en tommel opp til det kinesiske markedet, som ikke virker å være redde for å satse på FIFA. Foto: Reuters

Kina har store planer for fotballen i landet, og ønsker å bli en stormakt i fotballen innen året 2050. Planen er at 50 millioner barn og voksne i landet skal spille fotball innen 2020, har BBC skrevet.Kaos i FIFA:

Coca-Cola og Mc Donalds krevde endring

Mens den kinesiske fotballøkonomien er sterkere enn noen gang, har FIFA hatt store problemer hva gjelder sponsorer det siste året. Skandalene rundt president Sepp Blatter og hans nærmeste gjorde i fjor at flere store sponsorer valgte å trekke seg som bidragsytere til organisasjonen.

Brasilianske Alex Texeira ble hentet til Jiangsu i vinter. Flere stjerner har den siste tiden byttet beite til Asia. Foto: AP

Store sponsorer gikk hardt ut mot det sittende regime i organisasjonen i høst, og selskaper som Coca-Cola og McDonalds krevde Blatters avgang, noe som senere ble innfridd. Flere sponsorer hadde da allerede sagt at de ikke ville forlenge sine avtaler.Husker du?

Først ute var Sony og Emirates med å bekrefte at de ikke ville benytte seg av muligheten til å forlenge kontrakten med FIFA. Senere fulgte Castrol, dekkselskapet Continental og legemiddelselskapet Johnson & Johnson. De tre sistnevnte var alle, ifølge Telegraph, såkalte «second-tier»-sponsorer, altså nest høyeste nivå.

1,2 milliarder over fire år

FIFA har slitt med å sikre seg nye sponsorer som følge av kontroversene rundt organisasjonen, men nå har Kina begynt å spytte inn penger hos president Gianni Infantino & co.

Siden de første skandalene for litt over ett år siden ble kjent, har FIFA kun klart å knytte seg til to hovedsponsorer: Begge selskapene er kinesiske. I desember ble en del av Alibaba Group, et av verdens største internettselskap, hovedsponsor for VM for klubblag, mens tre måneder senere ble Dalia-Wanda-gruppen FIFA-sponsor på høyeste nivå.

Kinesiske Wanda Group spytter inn store summer i FIFA. Her er deres hovedkvarter i Shanhai Foto: Reuters

Ifølge Bloomberg spytter sistnevnte selskap inn 150 millioner dollar per VM-periode (fire år) for å stå ved siden av navn som Coca-Cola og Adidas. Omregnet til norske kroner er det 1,2 millarder. Wanda-gruppen eier også en del i Atlético Madrid og skal også ha kjøpt et sveitsisk firma som drives av nevøen til Sepp Blatter.

— Vinden har snudd

FIFAs markedsdirektør Thierry Weil, sier til Bloomberg at organisasjonen ønsker seg et par selskaper til som kan gå inn med et nisifret beløp, og sier det er aktuelt at de går til kinesiske selskap.

FIFA-president Gianni Infantino fikk møte Cristian Ronaldo i Frankrike tirsdag. Foto: Reuters

— Dette har vært et merkelig år for oss. Det ville vært vanskelig for ethvert selskap å fortsette, sier Weil.- Sponsorene har ikke vært fornøyde. Det har puttet en del press på oss, og på den måten hjulpet til å oppnå det FIFA har oppnådd, legger han til og viser til presidentskiftet i FIFA, hvor Sepp Blatter til slutt valgte å trekke seg.

Kinesisk fotball-økonomi vokser enormt

Økonomien i Kina har de siste årene flatet ut, og ifølge det amerikanske nettstedet Vice har man begynt å se nytten i å importere tjenester - som for eksempel fotballspillere. De fleste klubbene i den kinesiske Super-League har de siste årene blitt kjøpt opp av store selskaper, som ofte er eid delvis av staten og delvis privat.

Kinas øverste leder - Xi Jinping - er selv sterkt involvert i planene om å revolusjonere fotballen i landet. I et land med 1,3 milliarder innbyggere - hvor de største klubbene i Europa lenge har sett nytten av å reise til for å tjene penger - er fotballen blitt et ledd i en enorm markedsføringskamp.

Kinas president, Xi Jinping, er selv tungt involvert for å gjøre landet til en stormakt innenfor fotballen. Foto: Reuters

Et tegn på fotballens vekst i Kina, er tv-avtalen, som gikk fra å koste åtte millioner dollar i 2014 til 13 millioner året etter. Den nye avtalen vil dog generere 200 millioner dollar, bare i 2016, skriver Vice Sports som siterer The Guardian.For FIFA betyr sponsorene en hel del. Ser man på inntektene for VM i fotball i 2014 (nærmere fem milliarder dollar), kom 50 prosent fra salgt av tv-rettigheter, mens nærmere 33 prosent kom fra salg av markedsrettigheter.

– Jeg må si at vinden har snudd nå. Forholdet til partnerne våre er en av hovedprioritetene mine, sa FIFA-president Gianni Infantino da avtalen med Wanda-gruppen ble presentert i mars, ifølge NRK.

Kilder: The Guardian, The Telegraph, BBC, Vice Sports, Investopedia, NRK, Aftenposten