Det kan gå mot slutten for forbudet mot draktreklame i FIFA. Presidentkandidat Tokyo Sexwale mener draktreklame må til for å hjelpe fattige medlemsland.

— Jeg tror tiden er inne for å se på mulighetene til å la landslagene spille med draktsponsorer, sier 62-åringen til BBC.

— Og i realiteten er det sponsormerker allerede. Selv om FIFA har en «ren drakt»-policy for landslag, bærer draktene logoene til utstyrsleverandøren. Derfor er de ikke rene, påpeker Sexwale.

Sørafrikaneren håper å erstatte Sepp Blatter under FIFAs presidentvalg i februar.

— De store, rike fotballforbundene trenger kanskje ikke en draktsponsor, men for et fattig land kan penger fra en slik reklameavtale utgjøre en forskjell, sier presidentkandidaten.

— Når du reiser til land som Lesotho, Swaziland, Tsjad, Haiti og Nepal er det på ingen måte slik som det er i større land med penger. Dette er land som ikke har noen ting. De føler de trenger penger, siden de opererer med minimale budsjetter. Økt omsetting, vi snakker om millioner, vil gjøre at de slipper å styre fotballen sin fra et bagasjerom på en bil, sier Sexwale.

Norge hadde på slutten av 1980-tallet en avtale som gjorde at det sto Toshiba på draktene.

(©NTB)