STAVANGER (Aftenbladet): En drømmer jo alltid om at det skal gå bra, men dette er i overkant av det vi hadde våget å håpe på, sier økonomisjef Kjetil Bøe til Aftenbladet.

Samtidig som resten av norsk ishockey sliter med ubetalte regninger og økonomisk rot, er det gode dager på kontoret i DNB Arena.

For 2013 budsjetterte Stavanger Oilers med 3000 besøkende i snitt per hjemmekamp. Så langt denne sesongen er tallet over 4000. Et regnestykke Aftenbladet har satt opp, viser at Oilers vil tjene om lag 4 millioner kroner ekstra brutto dersom publikumsinteressen fortsetter på samme nivå ut sesongen.

Da legger vi til grunn klubbledelsens egne tall og inntekstberegninger når det gjelder billettpriser og salg av kioskvarer og alkohol.

— Totalregnestykket ditt ser ganske bra ut. Men dette er brutto. Husk også at flere tilskuere betyr at vi må ha flere vakter, flere folk i barene og så videre. Alt dette koster også penger, forklarer Kjetil Bøe.

Medfører større utgifter

Selv ønsker ikke Oilers å tallfeste nettoinntektene før de sitter på alle tall. Det forklarer Bøe med at Oilers fortsatt lærer den nye arenaen å kjenne.

— Det vil helt sikkert komme noen overraskelser på utgiftssiden, understreker økonomisjefen.

Sikkert er det uansett at Oilers nok en gang styrer mot et pent overskudd for regnskapsåret 2013. Dermed følger de opp 2012 – da driften for første gang i klubbhistorien gikk i pluss. Resultatet ble da 2,8 millioner kroner før skatt.

— Det er riktig at det ser bra ut. Resultatet blir minst like godt som i fjor. Det kan fort bli bedre også, understreker Kjetil Bøe overfor Aftenbladet.

Omsetter for 70 millioner

Stavanger Oilers har vokst til å bli en betydelig aktør i norsk sportssammenheng. Fortsatt er det vel 30 millioner opp til Vikings omsetning på om lag 100 millioner, men det første hele året i ny arena har ført til at omsetningen for 2013 ender på over 70 millioner.

DNB Arena åpnet 6. oktober 2012. 6. oktober 2013 hadde over 200.000 besøkende vært innenfor dørene. Det er langt flere enn klubbledelsen hadde våget å håpe på. 145.000 tilskuere kom for å se ishockey, 50.000 for å se konserter og drøyt 5000 for kurs og konferanser.

— Dersom det hadde vært styrets prioritering, kunne vi brukt mye mer penger på ishockeylaget enn vi gjør nå, men det er ikke det som er planen. Planen er å være sånn noenlunde som vi ser ut i dag. Vi håper og tror at andre lag skal komme etter sånn at produktet norsk hockey blir bedre, sa eier og styreleder Tore Christiansen til Aftenbladet i helgen.