Tide er enige med Brann om å forlenge sin sponsoravtale.

Etter det BT erfarer, vil avtalen gi klubben cirka 1 million kroner.

— Vi har vært med Brann i mange år og har også vært synlige på drakten i årevis, så vi føler vi hører til der. Rent kommersielt har vi godt utbytte av å være med Brann, sier Tides konsernsjef Roger Harkestad til BT. Han får se firmalogoen på Brann-spillernes strømper neste sesong.

Nedrykksklausul og ettårskontrakt

Partenes nye avtale strekker seg over ett år, med opsjon om forlengelse.

— Det har variert litt om vi har hatt ettårs- eller toårsavtaler. Men vi har en intensjon om å være med Brann på lang sikt. For oss var det også viktig å sende et signal ved å forlenge før divisjonsstatusen er avklart, sier Harkestad.

Som de fleste Brann-sponsorer, har Tide sikret seg en nedrykksklausul i avtalen. Det betyr at sponsorbeløpet blir mindre dersom Brann må spille i 1.-divisjon.

Flere har forlenget

Branns salgssjef Vibeke Johannesen mener det er avgjørende å få sponsoravtaler i havn så tidlig som mulig.

— At store aktører signerer avtaler uten at divisjonsstatusen er avklart, viser at de har hjertet i Brann, men også at et kommersielt samarbeid med klubben har stor verdi for dem uavhengig av divisjon.

Flere andre store sponsorer har tidligere i høst forlenget med Brann, mens den mangeårige støttespilleren BKK valgte å si nei til å bli med Brann videre.

Sponsorekspert Jakob Lund har uttalt til BT at det er god timing å forlenge sponsoravtaler med Brann når klubben sliter sportslig.

— Fordi sponsorene med all tydelighet viser at de står på Brann og byens side. Det er godt sponsorhåndverk, uansett om Brann skulle gå ned, sa Lund.