Sykkelsporten har de siste 20 årene slitt med et frynsete rykte etter flere dopingavsløringer. I helgen ble de klart at den belgiske 19-åringen Femke Van Den Driessche ble avslørt med en elektrisk hjelpemotor som var skjult inne i sykkelens ramme.

Van Den Driessche nektet for å ha gjort noe galt og sa at sykkelen tilhørte en venn. Det kom heller ikke klart fram om sykkelen var brukt under konkurranse eller om det var en sykkel i lagets depot.

— Vi vil teste syklene oftere. Vår beskjed til dem som velger å jukse på denne måten er at vi vil ta dem før eller senere, sa UCI-president Brian Cookson mandag.

Kritikk

UCI har fått kraftig kritikk for ikke å ha gjort noe i kampen mot doping de siste 20 årene. Det var først etter at utenforstående byråer klarte å avsløre den omfattende dopingkulturen som herjet på 1990— og 2000-tallet at det ble tatt grep.

Det endte med at den ene etter den andre stjernen sto fram og bekjente sine dopingsynder. Det hele kulminerte da sju ganger Tour de France-vinner Lance Armstrong ble fratatt sine titler i 2012. I et direktesendt intervju med Opera Winfrey brøt han også sammen og tilsto noe senere.

Sykkel-VM i Qatar:

Nye metoder

Cookson sa at UCI har søkt nye metoder for å avsløre såkalt «mekanisk doping», men ville ikke si hvilke metoder man har tatt i bruk.

UCI har tidligere brukt røntgen eller demontert syklene for å se etter de små elmotorene det har vært mistanker om. Disse kan være gjemt i selve rammen eller setepinen og overførte kraften direkte til kranken. Dette skal gi rundt 4-5 km/t ekstra fart i løpet av en time.

Uanmeldte kontroller for å avsløre mekanisk juks har vært gjennomført siden 2010. Canadas Ryder Hesjedal kom i søkelyset da hjulet på sykkelen hans fortsatte å gå rundt i lang tid etter en velt i Vuelta a España, men det ble ikke funnet noen motor.

I fjor fikk Alberto Contador mistanken mot seg da han byttet sykkel flere ganger før han startet på stigningene i Giro d'Italia. Til og med Tour de France-vinner Chris Froome fikk sykkelen sin undersøkt etter imponerende sykling opp bakkene i Pyreneene.

I fjor fikk UCI på plass sitt reglement for å hindre «teknologisk doping». Strafferammen er minimum seks måneders utestengelse og 200.000 sveitsiske franc i bøter. (©NTB)