— Skiforbundet mener det ikke er noe grunnlag for kravet fra Kristoffersen.

Det sier forbundets advokat Per Andreas Bjørgan.

Svaret kommer etter at alpintkometen krever Norges Skiforbund for 15 millioner kroner, fordi han blir nektet å profilere Red Bull på hjelmen sin.

Bakgrunn:

— En sak skaper ikke en praksis

Grunnen er at sponsorplassen på hjelmen til alpinistene allerede er solgt. Men Kristoffersen gir seg ikke, og har stevnet skiforbundet for retten. Det gjør ikke saken mindre pikant at Aksel Lund Svindal har en avtale som lar ham ha merket til den østerrikske drikkeprodusenten på hodet.

— Det at markedsrettighetene tilhører Skiforbundet, betyr at Skiforbundet kan disponere dem. Den gang Lund Svindal fikk sin Red Bull-avtale, bestemte forbundet å tillate den avtalen. Det er en måte å disponere rettigheten på. En sak skaper ikke en praksis. Den avgjørelsen som Skiforbundet nå har truffet er gjort på dagens vurderinger og dagens regler, sier Bjørgan.

Kristoffersen-saken skal opp i retten til uka, og er den forløpige enden på en hel rekke med sponsorsaker som har skapt furore i idrettsnasjonen Norge.

Noen saker som har skapt konflikt er:

  • Aksel Lund Svindal

Aksel Lund Svindal for lov til å profilere en privat sponsor på hodeplagg. Det får ikke lagkamerat Henrik Kristoffersen. Foto: NTB SCANPIX

Alpintkongens avtale med Red Bull var ikke helt ukontroversiell da den kom på bordet i 2010. Petter Northug hadde fått nei til å gå med sportsdrikkeprodusentens merke på lua, men alpintlandslaget la seg på en annen linje.Trolig fordi alpintlandslaget fikk, ifølge NRK, 40 prosent av avtalen. En avtale som skal ha vært en av de mest innbringende for en norsk vinteridrettsutøver gjennom tidene. Avtalen kom også på en tid hvor alpintlandslaget slet tungt økonomisk.

Lund Svindal er fortsatt ett av Red Bulls mange profilerte ansikter.

  • Petter Northug jr.

Petter Northug under et showrenn forrige vinter Foto: RUNE PETTER NESS

Ingen utøver har vært så mye i konflikt med eget forbund som Petter Northug. Skikongen de siste ti årene startet debatten med Red Bull-sponsing allerede i 2009. Avtalen skapte et voldsomt oppstyr.Noen år senere, i 2013, brøt Northug med landslaget og startet en privat satsing med Coop. Det ble starten på en flere år lang krangel rundt landslagsavtalen til Northug. I 2015 gikk det så langt at Skiforbundet nektet Northug å gå for landslaget, etter at han ikke signerte avtalen innen fristen.

Det løste seg som kjent til slutt.

  • Mats Zuccarello

New York Rangers-spiller Mats Zuccarello Foto: NTB Scanpix

Avtaler med utenlandske spillselskap har de siste årene skapt mye debatt. Blant dem som har stått i krigen er Mats Zuccarello. Ishockeystjernen ble nektet spill for landslaget etter å ha frontet det utenlandske spillselskapet Unibet. Det førte til en ordkrig mellom Zuccarello, forbundet og Norsk Tipping.

  • John Arne Riise

Da det ble aktuelt for Riise å vende tilbake til moderklubben Aalesund, var det bare en ting som sto i veien. Riise måtte avslutte samarbeidet med Betsson, men prøvde i det lengste å få til begge deler. Til slutt trakk spillselskapet reklamene hvor Riise var involvert, og dermed gikk overgangen i orden.

Grunnen er såre enkel: Sponsorene ser sitt snitt til å bruke en profil til å markedsføre sitt produkt eller merke, og idrettsprofilene ser sitt snitt til å tjene noen ekstra kroner. For å få til det må man noen ganger tøye regelverket satt av eget lag eller forbund.

Fikk du med deg denne?

— En trend i sponsorverden

I 2013 ble det anslått at Marit Bjørgen hadde private sponsorer som alene ga skidronningen fem millioner kroner i året. Flere av våre største idrettsstjerner gjør god butikk på sine private sponsorer.

Samtidig hadde Norges Skiforbund i 2014 sponsorinntekter på litt over 114 millioner kroner. Av dem gikk 70 millioner til langrenn og 32 til alpint.

— Det er en trend i sponsorverden at man heller vil gjøre noe direkte opp mot en utøver og bruke den aktuelle utøverene i ulike sammenhenger, enn mot for eksempel et forbund. Normalt sett er det rimeligere å sponse en enkeltutøver enn et helt landslag eller forbund, sier Vegard Arntsen, daglig leder i Sponsor Insight Norge.

Han har god kontroll på sponsorverden etter 15 år i bransjen.

— Uklare retningslinjer

I vinter kom rapporten fra det nedsatte Landslagsmodellutvalget, som skulle se på modellen i kjølvannet av bråket rundt Petter Northug. Utvalget mente det beste var å fortsette med landslagsmodellen.

«Utøverne har anledning til å inngå private sponsoravtaler forutsatt at avtalene ikke er i bransjekonflikt med grenens egne sponsorer. Utvalget mener at dette prinsippet må videreføres. Private sponsoravtaler innebærer et stort inntektspotensial for de beste utøverne. Samtidig betaler NSFs sponsorer en betydelig premie for å få bransjeeksklusivitet.» sto det å lese i rapporten.

— Slik det er i dag, så er det litt uheldig, fordi det er uklare retningslinjer og regelverk. Vi ber om at langrenn ser på hele ordningen, slik at vi får et klarere regelverk og slipper situasjoner som i dag med tvilstilfeller, sa utvalgsleder Gunhild Dugstad til Adresseavisen den gang.

— Utfordrer reglene

Spesielt ordet bransjeeksklusivitet er et nøkkelord i mange av disse sakene. Arntsen forklarer følgende på spørsmål om hvorfor det til stadighet blir bråk rundt private avtaler:

Vegard Arntsen er daglig leder i Sponsor Insight. Foto: Sponsor Insight

— Fordi utøverne havner i en situasjon der de blir nødt til å utfordre de reglene som er satt. Det får et fristende tilbud fra en bedrift i en bransje som er i samme marked som en sponsor som allerede er der. Da blir det en konflikt. Men det er vanskelig å akseptere et nei til mange millioner, sier Arntsen.- De utfordrer de mulighetene og reglene som allerede er satt, fordi de havner i situasjoner hvor de har så mye å tjene, sier han.

99 prosent

Det er ikke unaturlig at det er de største profilene som trekker de største sponsorene, og selv om man er sponsor av et helt forbund, er det de største profilene som gir mest igjen for pengene.

— Friidrett er et eksempel. De har noen profiler, men det er ikke så mange som det var tidligere. Da vil nok flere sponsorer tenke at de heller vil gå direkte på utøveren, enn å være på forbundet og ta med seg en større kostnad, sier sponsoreksperten.

- Men er det ikke mulig å få til en privat sponsoravtale uten å skape så mye bråk?

— Jo, og det skjer i 99 prosent av tilfellene. Men det er konfliktene, og spesielt konfliktene rundt de største profilene, som kommer opp i media. Dette er veldig sjeldne tilfeller, og i de aller fleste tilfeller går det ganske smertefritt, sier Arntsen.