Max Verstappen var overlegen igjen i Qatar, mens Hamilton krasjet i egen lagkamerat. I etterkant av løpet var det ekstremvarmen som stjal fokus.

For i nærmere 40 varmegrader og en ekstrem luftfuktighet ble dette et ufattelig tøft løpt for mange av førerne. Den første som merket det var Esteban Ocon som spydde i egen hjelm.

– Jeg kastet opp rundt runde 15–16. Jeg kastet opp i to runder. Da tenkte jeg: F**n, dette blir et langt løp. Jeg har aldri opplevd dette før, sier Esteban Ocon til Sky Sports.

Han fullførte løpet til en imponerende syvendeplass.

SPYDDE I HJELMEN: Esteban Ocon spydde i sin egen hjelm på grunn av ekstremvarmen i Qatar. Foto: XPB / Pa Photos / NTB

– Jeg klarte ikke å se hvor jeg kjørte fordi jeg holdt på å besvime. Bevisstheten min kom og gikk. Det var for varmt, sier Lance Stroll til pressen etter løpet. Han ble nummer 11.

– I dag fant vi grensen på hva vi kan tåle. Det er trist at vi måtte finne ut av det på denne måten. Noen har endt på legesenteret og andre har besvimt i etterkant. Det er veldig farlig, sier Lando Norris på pressekonferansen etter løpet.

– I hastighetene vi kjører i var dette for farlig.

  • Verstappen ba om rullestolhjelp mens Oscar Piastri lå utslitt, søkkvåt av svette, på hvilerommet etter løpet:

På grunn av farlige kerbs ble det bestemt at alle førerne måtte ha tre pit-stops hver, og at de kun kunne kjøre 18 runder på hvert dekk. Det gjorde at det var et ekstremt tempo hele løpet uten noen runder hvor dekksparing var i fokus.

– Det er veldig sjeldent man ser dette, og det viser bare hvor ekstremt det er. Nede i cockpiten er det veldig lite kjøling. Der er motor og tekniske deler som avgir varme. Så nede i cockpiten er det kanskje 60–65 grader, sa Thomas Schie i Viaplays studio etter løpet.

Begge Williams-førerne fikk virkelig kjenne på varmen. Logan Sargent måtte til slutt bryte løpet på grunn av dehydrering, mens Alex Albon måtte fraktes til sykehus for å bli behandlet for ekstrem overoppheting.

– Han har blitt sjekket og utskrevet av sykehuset, skriver Williams på X.

Valtteri Bottas sa at det var «tortur» å kjøre og at det var på grensen til hva som var akseptabelt.

– Jeg var helt sikker på at jeg skulle besvime. Jeg trener masse i saunaer for å trene på å kjøre i varme. Hver gang man sitter i saunaen og man når bristepunktet så vil man ut. Det var slik jeg følte det siden runde 20, sier George Russell til Viaplay.

Da gjensto det 37 runder.

Han forteller videre at han tok hendene av rattet på rettstrekningene fordi det var så varmt å holde i rattet.

Qatar har nettopp signert en ny tiårsavtale med Formel 1-sirkuset. Det betyr at det skal kjøres her de neste ti årene.

Neste år skal de tilbake til Qatar senere på året. Da skal de kjøre der i desember. Norris forventer at ting er bedre da.

– Det vil være kjøligere neste år, men dette må vi tenke på. Jeg er sikker på at vi kommer til å prate om det fordi dette skulle ikke ha skjedd i utgangspunktet.