Den ellevte etappen ble før start regnet som en der et brudd ville lykkes. Derfor forsøkte også Edvald Boasson Hagen seg fra start.

Gjenopplev etappen her.

Dessverre for nordmannen ble hans forsøk kjørt inn. Det skulle handle om fjorårets vinner av klatretrøyen Rafal Majka (Tinkoff-Saxo). Polakken angrep bruddkameratene med 45 kilometer igjen. Derfra så han seg aldri tilbake og krysset målstreken i Cauterets alene.

— Jeg fikk muligheten av lagkameratene mine, og jeg er så glad. Denne seieren er for min lagkamerat Basso, og for Bennati som veltet i dag. Også for familien min og konen min, sier Majka i seiersintervjuet.

Det var hans tredje Tour de France-triumf etter to etappeseirer i fjor. Onsdagens vellykkede angrep gjør også at han har los på klatretrøyen igjen da han også var først over utenforkategoristigningen Col du Tourmalet underveis.

— Jeg kom til rittet for å hjelpe Alberto. Vi har fortsatt noen muligheter der, det er mye igjen av Tour de France, og vi skal kjempe 100 prosent for å vinne rittet med Alberto.

På andreplass fulgte Dan Martin, også han fra etappens brudd.

Ingen av sammenlagtfavorittene brukte beryktede Col du Tourmalet til å angripe Froomes sammenlagtledelse.

KONTROLL: Chris Froome og Team Sky fikk det som de ønsket med en relativt rolig dag i fjellene. Foto: Eric Gaillard, Reuters

Toppen var 41 kilometer fra målstreken, samtidig som de siste ti kilometerne igjen gikk oppover. Astana skrudde opp farten midtveis opp fjellet, men det ebbet ut med ingen angrep.Ellevtemann sammenlagt Bauke Mollema (Trek Factory Racing) angrep innenfor de siste fem kilometerne for å knipe noen sekunder på konkurrentene og skli inn blant de ti beste.

Boasson Hagens forsøk

Dessverre for nordmannen ble hans forsøk hentet like før den første av totalt seks stigninger etter snaut 50 kilometer.

Det var en ekstrem start på etappen med en gjennomsnittsfart på drøyt 48 kilometer i timen de første 60 minuttene som gikk i slak motbakke.

Det var Boasson Hagen, Bob Jungels (Trek Factory Racing), verdensmester Michal Kwiatkowski (Etixx-Quick Step) og Lieuwe Westra (Astana) forsøkte seg etter bare et par kilometer av etappen.

VOLDSOM KAMP: Det var utallige bruddforsøk på den første halvdelen av den ellevte etappen. Edvald Boasson Hagen var blant dem som forsøkte seg. Foto: Stefano Rellandini, Reuters

Hovedfeltet var ikke fornøyde med å ha dem i front, og i nesten fem mil ble det en seig kamp der avstanden 20 og 40 sekunder før kvartetten ble hentet etter 46 kilometer.

Fortsatte råkjøret

Hardkjøret fortsatte opp etappens første tredjekategoristigning. Den kom like før mellomspurten og var nok til å distansere André Greipel.

Tyskeren kom dog tilbake til hovedfeltet like før spurten, men han kunne ikke nekte Peter Sagan andreplass samtidig som han selv krysset spurtstreken som niendemann. Dermed er den grønne trøyen igjen på Sagans skuldrer. Slovaken er sju poeng foran Greipel.

Etter spurten fortsatte det voldsomme kjøret grunnet kampen om å komme med i bruddet. Franske stjerner som Thibaut Pinot (FDJ) og Romain Bardet (Ag2r) var blant dem som forsøkte seg, men det nyttet ikke. Etter 70 kilometer var alt samlet.

Selvsagt stoppet ikke det de angrepslystne. Forsøkene haglet, men ingen fikk ei luke å snakke om av hovedfeltet som bare dundret på.

Her leser du et detaljert referat fra etappen.

Fransk helt i brudd

Etter 76 kilometer fikk dog endelig noen arbeidsro i front. Først gikk Rafal Majka (Tinkoff-Saxo) og Thomas Voeckler (Europcar) løs. De fikk raskt selskap av Serge Pauwels (MTN-Qhubeka), Steve Morabito (FDJ) og Emanuel Buchmann (Bora Argon 18). Etter hvert kom også Arnaud Démare (FDJ) og Julien Simon (Cofidis). De sju dannet etappens brudd.

Særlig var Voeckler en populær mann i front. Den franske helten har fire etappeseirer fra tidligere utgaver, samt at han vant klatretrøyen i 2012 og ble fjerdemann sammenlagt i 2011 etter å ha hatt den gule trøyen.

Dan Martin (Cannondale-Garmin) og Andrij Grivko (Astana) gikk etter de sju i front etter 90 kjørte kilometer. Da var dog teten allerede fire minutter bak, og det virket som om duoen kjempet en håpløs kamp.

Heroisk opphenting

Med 83 kilometer igjen startet de virkelige klatringene da rytterne startet på Col d'Aspin (12 kilometer à 6,5 prosent). Deretter fulgte Col du Tourmalet (17,1 kilometer à 7,3 prosent) og målgang opp Côte de Cauterets (6,5 kilometer à 5 prosent). Ved foten av Col d'Aspin var bruddet drøyt seks minutter foran feltet med Martin og Grivko midt imellom.

HEROISK: Dan Martin. Her fra da han vant Liège-Bastogne-Liège i 2013. Foto: Laurent Dubrule, Reuters

Opp førstekategorifjellet kjørte Martin raskest av samtlige og kom opp til bruddet hvor Démare måtte slippe. Det var en heroisk innsats, og iren tok også ti klatrepoeng på toppen.Hovedfeltet stabiliserte avstanden fram til teten på rundt sju minutter helt til de var godt i gang med Col du Tourmalet. Da satte Astana fart.

Astana satte press

De kuttet umiddelbart ledelsen til mindre enn fem minutter. Samtidig angrep Majka i front og var alene med omtrent 50 kilometer igjen.

Og jobben de gjorde ga umiddelbart resultater. Da Nibalis lagkamerater var ferdige, var det bare 14 ryttere igjen i gruppen med favoritter. Av de ti beste i sammendraget var det bare Warren Barguil (Giant-Alpecin) som manglet. Men da Team Sky tok over i gruppa roet tempoet seg og flere fikk kontakt igjen.

Polakken i front imponerte og økte avstanden ned til favorittene opp den siste halvdelen av fjellet. Over toppen av Col du Tourmalet var han 5'35 foran favorittenes gruppe, hvor ingen angrep Team Sky.

Opp den siste stigningen, en tredjekategori, til målstreken kontrollerte Majka forfølgerne. Pauwels fulgte et drøyt minutt bak, men han var aldri i nærheten av å hente den polske vinneren.

Bak hos favorittene ble det kjørt kontrollert i stigningen til mål. Det var Froomes hjelperyttere Richie Porte og Geraint Thomas som styrte tempoet lenge før Bauke Mollema angrep.

Nederlenderen gikk til innenfor de siste fem kilometerne. Som ellevtemann sammenlagt før etappen var det ingen av kanonene som ble særlig nervøse, og Mollema fikk noen sekunder ned til de største sammenlagtfavorittene.

Det var likevel aldri tvil om at seieren gikk til Majka. Polakken krysset målstreken alene og kunne juble for karrierens tredje Tour de France-seier.

Resultater: 1. Rafal Majka (Tinkoff-Saxo) 5'02'01

2. Dan Martin (Cannondale-Garmin) + 1'00

3. Emanuel Buchmann (Bora Argon 18) + 1'23

4. Serge Pauwels (MTN-Qhubeka) + 2'08

5. Thomas Voeckler (Europcar) + 3'34

6. Julien Simon (Cofidis) + 3'34

7. Bauke Mollema (Trek Factory Racing) + 5'11

8. Alejandro Vavlerde (Movistar) + 5'19

9. Chris Froome (Team Sky) + 5'21

10. Alberto Contador (Tinkoff-Saxo) + 5'21

Sammenlagt: 1. Chris Froome (Team Sky) 41'03'31

2. Tejay Van Garderen (BMC Racing Team) + 2'52

3. Nairo Quintana (Movistar) + 3'09

4. Alejandro Valverde (Movistar) + 3'59

5. Geraint Thomas (Team Sky) + 4'03

6. Alberto Contador (Tinkoff-Saxo) + 4'04

7. Tony Gallopin (Lotto Soudal) + 4'33

8. Robert Gesink (LottoNL-Jumbo) + 4'35

9. Warren Barguil (Giant-Alpecin) + 6'44

10. Bauke Mollema (Trek Factory Racing) + 7'05

Poengkonkurransen (grønn trøye):

  1. Peter Sagan, Slovakia (Tinkoff) 239, 2) André Greipel, Tyskland (Lotto) 232, 222, 3) John Degenkolb, Tyskland (Giant) 184. Norsk: 13) Kristoff 50, 15) Boasson Hagen 45. Klatrekonkurransen (rødprikket trøye):

  2. Froome 71, 2) Richie Porte, Australia (Sky) 40, 3) Majka 32. Ungdomskonkurransen (hvit trøye):

  3. Quintana 41.06.40 2) Barguil 3.35, 3) Romain Bardet, Frankrike (AG2R) 18.58. Lagkonkurransen:

  4. Sky 124.30.54 2) BMC 02.46 min. bak, 3) Movistar 05.29. Lag med norske ryttere: 6) MTN-Qhubeka 31.05, 12) Katjusja 01.04.52. Rittet avsluttes i Paris 26. juli.